Infraestructures

Els preus no seran abusius

Els bitllets del TAV seran entre un 30 i un 50% més cars que els de mitjana distància entre Figueres, Girona i Barcelona

Renfe va anunciar ahir els preus dels bitllets dels trens d'alta velocitat de la línia entre Barcelona, Girona i Figueres, i ja els va posar a la venda. En general, hi ha un augment significatiu respecte de l'actual servei de rodalies i mitjana distància, però les diferències no seran tan desorbitades com s'havia temut en algun moment. Per exemple, i prenent com a referència el bitllet senzill, anar de Girona a Barcelona en TAV serà un 49% més car que fer-ho en mitjana distància, i un 34% si se surt de Figueres. En el cas dels regionals, les diferències es dupliquen. La durada del trajecte serà de 37 minuts entre Girona i Barcelona, 53 minuts entre Figueres i Barcelona i 14 minuts entre Girona i Figueres. Quant als abonaments, amb els quals el preu del trajecte s'abarateix, es pot optar per una targeta de deu viatges o bé per un abonament de cinquanta, si bé el temps per gastar-los serà menor que en els serveis convencionals actuals. Així, els deu viatges s'hauran de fer en vuit dies com a màxim, i els cinquanta, en trenta.

D'altra banda, els nou trens que hi haurà en dies laborables arribaran també fins a l'estació d'Atocha de Madrid, amb aturada a Saragossa. El preu serà de 126 euros per trajecte des de Girona i 128 des de Figueres fins a Madrid, però durant tres mesos hi haurà una promoció per menys de 40 euros el viatge. A més, hi haurà dos trens diaris que faran la connexió amb el TAV de la SNCF que va fins a París. Tots aquests nous serveis els comercialitzarà Renfe, una part com a TAV i una altra com a Avant, i s'haurà de reservar la plaça. Els trens tindran capacitat per a 397 persones, i el percentatge corresponent a cada servei es definirà en funció de la demanda. Finalment, el tren Costa Brava s'aturarà ara a Barcelona tret dels combois de divendres i diumenge.

Canvis a partir de l'abril

A partir de l'abril es preveu que es posaran en servei els trens internacionals que aniran de Barcelona a París sense haver de fer transbord a Figueres. Des de Renfe es va dir ahir que això implicarà alguns canvis en els horaris anunciats ara en funció de com es planifiquin els nous serveis, que es gestionaran juntament amb la SNCF.

Per ara, el que no es tocarà seran els trens de mitjana distància i regionals de la línia de Barcelona a Portbou, en espera de la reacció dels usuaris. Des de la Generalitat es va lamentar ahir que hi ha serveis del TAV que coincideixen amb els del tren convencional –amb la qual cosa es dobla l'oferta en determinades franges horàries– i que Renfe no va acceptar una reunió per evitar disfuncions com aquesta.

Els usuaris, a l'expectativa

Molts usuaris van mostrar ahir confusió pels preus i les condicions dels abonaments. En tot cas, des de l'agrupació d'usuaris de la línia de Girona, la portaveu Marian Riembau va lamentar que les condicions dels abonaments no són rendibles per als viatgers habituals: “El TAV sembla que està més pensat per agafar clients nous que no pas per aconseguir un transvasament dels actuals.” Riembau creu que el fet que no s'hagin organitzat connexions amb Girona i Figueres des de les estacions secundàries com ara Flaçà i Caldes, i que a Barcelona només hi hagi aturada a l'estació de Sants, farà que molts usuaris continuïn utilitzant el tren convencional: “El TAV és una millora important, però serà una opció més que per a molta gent no serà atractiva.” En aquest sentit, assegura que estan a l'expectativa del que pugui passar més endavant amb la reorganització dels serveis d'alta velocitat i el tren convencional, i considera que un dels punts forts del TAV serà el compliment dels horaris establerts.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.