mobilitat
El transport públic a la Costa Brava, l'assignatura pendent
La Generalitat anuncia un nou pla per intentar millorar les connexions de la zona en autobús a partir de l'any vinent
Aquest estiu es reforçaran els enllaços amb l'aeroport de Barcelona
Les connexions en transport públic de la Costa Brava, tant entre municipis com enllaçant amb altres pols d'atracció, ha estat sempre una de les assignatures pendents de la mobilitat a les comarques gironines. La dispersió demogràfica, la diversitat de moviments, la poca cultura de transport públic i l'alta estacionalitat han dificultat la consolidació d'una oferta de rutes i serveis rendibles per si mateixos. Ja l'últim govern havia fet passes a través del pla de mobilitat, que va servir per instaurar més rutes i freqüències amb la voluntat d'adaptar-se a les necessitats més bàsiques de la població. Ahir, el Departament de Territori i Sostenibilitat va anunciar la redacció d'un nou pla integral per millorar el transport públic per carretera a la Costa Brava, tenint en compte les necessitats que s'han detectat i els principals pols de concentració de mobilitat.
Aquest nou pla vol, en paraules del director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font: “Proposar mesures de fàcil implantació; no ens plantegem plans per d'aquí a vint anys, sinó coses senzilles i consensuades amb el territori.” En aquest sentit, la intenció és que la meitat de les mesures dissenyades en el nou pla es puguin aplicar ja durant l'estiu vinent. Entre les opcions que s'estan plantejant hi ha adaptar millor l'oferta de serveis a la demanda i l'estacionalitat del territori, millorar la informació a l'usuari, la cobertura territorial amb noves parades i la velocitat dels autobusos. També es vol impulsar les connexions amb els principals pols d'atracció –Girona, Figueres, Barcelona, Maresme, Catalunya del Nord...–, i la coordinació horària amb els altres serveis de transport públic, com ara amb les estacions de tren i els aeroports. En aquesta línia, la millora dels enllaços entre l'aeroport de Girona i la Costa Brava és un dels punts que més es volen treballar. Per Font, “l'única manera de guanyar la batalla al transport privat és facilitar a la gent l'ús del transport públic, millorant la velocitat comercial, les freqüències i itineraris, i la informació als usuaris”.
Ara la intenció del govern és començar a fer la diagnosi de la situació actual, i així anar afinant més en les propostes amb l'objectiu de tenir el text enllestit a final d'aquest any.
Més connexions al Prat
D'altra banda, Font també va anunciar algunes mesures per aquest estiu, i que fan referència sobretot a les connexions entre la Costa Brava i l'aeroport del Prat a la T2. En total, seran 36 expedicions diàries repartides entre tres línies, entre l'1 de juliol i el 31 d'agost, i que gestionarà Sarfa. De fet, l'estiu passat ja es va fer amb la línia de Blanes i Lloret, i va tenir bona acceptació, amb 14.000 viatgers. Aquesta zona tindrà vuit expedicions diàries per sentit, dues de les quals arribaran a Tossa. A la Costa Brava Centre hi haurà setze expedicions, repartides entre les diverses línies que l'uneixen amb Barcelona, des de l'Estartit, Pals i Palafrugell. A la zona nord, es perllongaran quatre expedicions diàries, dues en cada sentit.
LA XIFRA
LA FRASE
LA DATA
Impulsaran el carril bus de Blanes a Lloret
Un altre dels anuncis d'ahir va ser la voluntat del departament d'impulsar el carril bus entre Blanes i Lloret, amb l'objectiu de millorar substancialment la velocitat comercial dels serveis i així fomentar-ne l'ús. Les previsions són posar a licitació, aquest juny, la redacció del projecte constructiu del carril bus segregat a la GI-682 que uneix els dos municipis. Això obligarà a reformar aquest eix viari en 6,2 quilòmetres, de manera que s'hi pugui fer cabre un carril central en cada direcció reservat exclusivament per al bus. D'aquesta manera es vol reduir a la meitat el temps de durada del trajecte, per on passen cada dia uns 700 vehicles de mitjana. Entre les previsions també hi ha crear serveis de bus exprés, incrementar les freqüències i millorar la informació.