Serveis

El govern estén la congelació de tarifes a tot Catalunya

El conseller Santi Vila confirma que el 2015 es mantindrà el preu de tots els bitllets del transport públic integrat

L'augment previst del nombre de viatgers i les institucions sufragaran el cost, 11 milions, de la mesura

El preu dels bitllets del transport públic no s'apujarà l'1 de gener del 2015. La congelació tarifària, que ja va ser avançada dimecres per aquest diari i que va ser confirmada ahir pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una entrevista a l'Ara, s'estendrà al conjunt de la xarxa integrada –rodalies inclosa– de l'entorn metropolità de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida. També afectarà la totalitat dels bitllets, tinguin orientació social o no. La decisió, que haurà de ser ratificada pel consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) abans de finals d'any, suposarà un punt d'inflexió després d'un cicle continuat d'increments que s'allargava des del 2008.

Fonts de la Generalitat han explicat que la mesura s'ha pogut adoptar per la concatenació de tres factors: l'acord rubricat aquesta setmana per eixugar el deute històric que arrossega el sistema –més de 540 milions d'euros–, l'augment en el volum de passatgers que s'ha detectat aquest any –d'entre l'1 i l'1,5%– després d'un cicle de descens sostingut i un increment de les aportacions de l'Estat calculat en 5 milions d'euros. De fet, tot plegat dibuixa un quadre de certa estabilitat en el transport públic que permetrà, o hauria de permetre, finançar el gros del cost de la congelació, calculat en 11 milions d'euros. Per ser exactes, aquesta suma ha de sortir, en principi, dels ingressos derivats del repunt de viatgers que s'espera que es consolidi al llarg del 2015. Si això no fos suficient, però, tant l'Ajuntament de Barcelona com l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja estan negociant quin percentatge de la quantitat que quedés per cobrir assumiria cadascú. Sobre això, l'entesa és imminent.

Tant des de la Generalitat com des del consistori barceloní han volgut recalcar, però, que aquesta moratòria tarifària està totalment desvinculada de les negociacions sobre el pressupost de l'Ajuntament de Barcelona. Cal recordar, al respecte, que el candidat del PSC, Jaume Collboni, ha imposat com a condició prèvia a una entesa amb el govern de Xavier Trias una rebaixa en els preus dels bitllets. Una petició que els socialistes volen que repercuteixi especialment en la T-10 i la 50/30, els bitllets més populars i que s'han encarit un 43% i un 48% respectivament des de l'esclat de la crisi. Les converses, però, s'albiren difícils, ja que l'executiu local de CiU és més partidari que el descens no sigui lineal, sinó que repercuteixi únicament sobre col·lectius com ara els desocupats.

A banda de la coincidència amb les municipals, els canvis profunds que hauria d'experimentar la xarxa de transport públic a partir del 2015 són una altra circumstància que ha aplanat el camí a la contenció de preus. No en va aquell any està prevista la implantació de la T-Mobilitat, una targeta que redefinirà un sistema tarifari equiparable, que no igual, al de Londres.

LES XIFRES

495,4
milions
d'euros aportaran l'any vinent la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB al transport públic.
10,30
euros
és el preu de la T-10, un dels bitllets més usats i que més s'ha encarit del sistema. El 2008, costava 7,20.
1.258
milions
d'euros és el cost anual de funcionament de la xarxa de transport públic de l'àrea metropolitana.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia