Serveis

La ruta Girona-Lloret també tindrà bus exprés el 2015

La Generalitat decideix unificar aquesta línia amb la de Lloret-Blanes, en què ja estava previst iniciar el servei aquest any

També es manté la previsió d'implantar-lo a la ruta Girona-Palamós

El Departament de Territori de la Generalitat ha decidit unificar dues de les línies de bus exprés previstes a les comarques gironines, la Girona-Lloret i la Blanes-Lloret, i llançar-hi el nou servei aquest any. La nova línia de bus exprés Girona-Lloret-Blanes es posarà en marxa probablement el segon semestre de l'any. Es tracta d'una ruta a càrrec de Pujol. A més, la Generalitat manté la previsió també d'estrenar en el segon semestre el bus exprés en la ruta Girona-Palamós, que opera Sarfa.

El govern català havia anunciat al desembre que el 2015 s'estrenarien dues noves rutes de bus exprés a les comarques gironines – la Blanes-Lloret i la Girona-Palamós–, però acaba de decidir incorporar a la previsió també la línia Girona-Lloret, que s'havia anunciat per a l'any passat i ara estava sense data assignada, i fusionar-la amb la Blanes-Lloret. Des del govern, però, adverteixen que, de fet, el tram entre les dues localitats de la Selva Marítima no serà realment bus exprés fins que estigui operatiu el carril bus-VAO, que encara no està fet.

El servei de bus exprés es va estrenar a les comarques gironines l'1 de juliol de l'any passat i es va implantar en la ruta que fa la Teisa entre Girona i Olot passant per Besalú –on paren la meitat dels busos exprés–. Va ser l'onzena línia de Catalunya. El nou servei ha fet que aquest corredor hagi guanyat un 20% de passatgers de mitjana en els seus primers set mesos de funcionament, segons dades fins al gener aportades pel govern. Segons aquestes dades, en aquests set mesos el 57% dels usuaris de la ruta han usat el bus exprés i el 43% restant, el bus convencional.

La xarxa de busos exprés del govern, que va estrenar les primeres línies a finals del 2012, preveu 40 línies a tot Catalunya –les que el 2011 havien portat més passatgers–: dinou a la demarcació de Barcelona i set a cadascuna de les altres tres demarcacions. En el cas de Girona, però, la fusió de dues línies deixa ara el mapa amb només sis línies. A més de la Girona-Olot, ja operativa, i de la Girona-Palamós i la Girona-Lloret-Blanes, que es posaran en marxa el 2015, n'hi ha tres més que estan pendents per a més endavant: la Figueres-Roses, la Girona-Santa Coloma de Farners i la Girona-Torroella-l'Estartit.

Actualment, a tot Catalunya hi ha implantades quinze línies, i aquest any es preveu estrenar-ne set més. A la demarcació de Barcelona és on s'ha fet el principal desplegament i ja està operatiu el bus exprés en deu de les dinou rutes previstes. A Tarragona s'ha posat en marxa en tres de les set línies projectades, i a Lleida, igual que a Girona, de moment només en una.

Avantatges del servei

La principal característica del servei de bus exprés és, com el seu nom indica, la velocitat comercial alta: és a dir, trajectes de menys durada. Això s'aconsegueix amb poques parades i usant els carrils bus, i sobretot gràcies a la prioritat semafòrica bàsicament en els accessos a les ciutats: quan un bus s'hi acosta, el semàfor es posa verd.

L'altre gran tret és que els vehicles que s'utilitzen –un terç del cost dels quals assumeix la Generalitat i la resta, l'operador– són d'última generació, poc contaminants i amb altes prestacions. A més de millores en la comoditat i l'accessibilitat, disposen, per exemple, de Wi-Fi.

Altres característiques són unes parades funcionals i ben equipades amb informació a temps real, i una bona freqüència en hores punta.

LA DATA

01.07.14
Es va posar en marxa
la primera línia de bus exprés a la demarcació, el Girona-Olot.

LES XIFRES

40
línies
havien de constituir tota la xarxa de bus exprés de Catalunya. De moment, n'hi ha 15 d'operatives.
7
línies
de bus exprés estaven previstes a Girona, però la fusió de dues d'aquestes línies ha deixat el mapa amb sis.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia