Sense - El Punt

Un clam de pluja fina

La segona protesta d'insubmissió de pagament als peatges torna a generar retencions, sobretot a Vilassar i a Girona

La concessionària d'autopistes ara diu que el seguiment ha estat menor que l'altra vegada

Un vehicle passa pel peatge de Mollet sense pagar i s'atura en un voral. Prèviament, un dels ocupants del cotxe adreça unes botifarres ostensibles cap a la caseta de la concessionària, sense ningú visible. Surt el conductor per felicitar els membres de la campanya #novullpagar, que ahir va fer la seva segona protesta popular. El conductor, Ramon Vilardell, expressa l'esperit de la reivindicació, que va tornar a generar cues, a estones barreres aixecades i seguiment –per bé que desigual– en els peatges catalans. “Tot depèn de la reacció individual, si aconseguim ser-ne molts, hauran d'acabar canviant d'actitud”, reflexiona.

Aquest ciutadà, com d'altres que han abraçat individualment la causa antipeatges encetada per Josep Casadellà, ja té la feina feta: fins ara, amb sa germana, acumula una desena de passades sense pagar pels peatges catalans. I ho té clar: “Això és un greuge comparatiu amb la resta de l'Estat; aquestes autopistes estan més que pagades, no pot ser que aquí hi hagi un engany i un abús.” Abans que un agent dels Mossos el convidi a tornar al cotxe i a abandonar el voral, Vilardell enarbora una banda amb el lema “No vull pagar”.

Pel que es va veure ahir, la pluja fina de la protesta persisteix. De nou les xarxes socials van treure fum amb testimonis de gent als peatges. Segons dades facilitades per la concessionària d'autopistes Abertis, ahir, fins a les vuit del vespre, hi va haver 3.087 impagaments als peatges catalans. Aquesta quantitat representa el 0,9% de les transaccions registrades durant el dia. Abertis va comparar aquesta quantitat amb el nombre d'impagaments de l'1 de maig –5.471, segons va dir ahir, una dada que fins ara no havia donat a conèixer.

Un altre element dóna idea d'un cert efecte de taca d'oli en aquesta campanya: el Servei Català de Trànsit va confirmar que des que va començar la protesta popular fins a aquest dijous, ja ha rebut de les concessionàries 16.000 denúncies per impagament en els peatges. De les 16.000 denúncies rebudes, Trànsit ja n'ha tramitat 1.291, que vol dir que ha enviat a casa del denunciat la butlleta per demanar que confirmi la seva identitat. És després d'això que s'envia la multa.

Les plataformes Prou Peatges i #novullpagar, a més dels partits independentistes i l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), havien convocat caravanes de cotxes per plantar-se als peatges a les 12 del migdia. La protesta es repetia a les 6 de la tarda a Vilassar i Martorell, amb menys incidència en la circulació.

A les 12 del migdia, la concentració més important va ser a les barreres de Vilassar de Mar, amb la circulació bloquejada i on, segons el Servei Català de Trànsit, es van acumular quatre quilòmetres de retenció. Griselda Vergés, de Prou Peatges del Maresme, va assegurar que havien detectat “molta més gent” que l'1 de maig. “La gent estava més receptiva”, va destacar. Per Núria Pedro, una altra manifestant a peu d'autopista, “aquestes carreteres ja estan amortitzades i ha arribat l'hora que el poble actuï”. A Vilassar la protesta va tenir el suport d'Alfred Bosch (ERC), i Uriel Bertran, Toni Strubell i Alfons López Tena (SI).

A Mollet el col·lapse va ser menor, encara que la caravana va aconseguir fer soroll –clàxons amunt– i alentir la marxa durant quasi mitja hora. Es repetia l'estampa de molts altres punts: vehicles amb estelades i banderoles amb el lema de la campanya; algú sortia del cotxe per mostrar les ensenyes més clarament, però en general, civisme i cap concentració a peu d'autopista. Els treballadors de la concessionària anotaven les matrícules, però sense aturar més del compte els vehicles.

On també hi va haver col·lapse per estona –una hora i mitja– va ser al peatge de Girona Sud. Allà una cinquantena de persones van ocupar part de la via animant els conductors a no pagar. Per tancar la jornada de boicot i després de llançar nombroses consignes, van acabar cantant Els segadors a peu d'autopista. Martorell i Garraf són altres punts amb barreres on es va estendre la protesta.

Les plataformes que impulsen aquesta insubmissió als peatges parlaven ahir d'“impacte gros” el que havien aconseguit fer a les autopistes. I asseguraven que les seves accions seguiran encaminades a aconseguir que els catalans no paguin els peatges.

És un greuge amb la resta de l'Estat i aquestes autopistes ja estan més que pagades
Ramon Vilardell
ciutadà al peatge de mollet
16.000
denúncies
havien enviat fins dijous passat les concessionàries al Servei Català de Trànsit.
3.087
impagaments
es van produir ahir als peatges de les autopistes catalanes, segons dades d'Abertis.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.