Ciència

ROGER SCHANK

EXPERT EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL, PEDAGOG

“Les escoles, tal com estan ara, no poden canviar”

Ningú recorda res del que li van ensenyar en les classes magistrals
Per què un especialista en intel·ligència artificial es fa pedagog?
Si vols crear ordinadors intel·ligents, has d'aconseguir que aprenguin. Vam començar construint ordinadors que feien funcions intel·ligents. Però, com aconseguir que encara fossin més intel·ligents? Així que vaig haver de preocupar-me per com funcionava l'aprenentatge en les persones.
I ho va aconseguir?
En realitat, quan vaig entendre com funcionava l'aprenentatge, també vaig veure que era més interessant treballar a aconseguir persones més intel·ligents que no que ho fos la màquina. I en això treballo: en difondre aquest mètode.
Vostè diu: “S'aprèn el que es fa.” En realitat és un principi molt vell.
Sí, però és obvi que això no ho sap tothom. Perquè si no, no hi hauria classes magistrals.
Vostè les considera com un gran error pedagògic.
Sí. El primer. Després, hi ha els tests de resposta múltiple.
Però per què són un error?
Ningú recorda res del que li van ensenyar en les classes magistrals. De l'escola un recorda el que va aprendre amb la pràctica.
Vostè no creu en els exàmens.
Sí que hi crec, però en els pràctics, no en els teòrics.
Els beneficis d'un canvi educatiu tarden anys a notar-se.
Ja ho sé, però és que quan parlo de transformar l'educació no em refereixo només a canviar alguna coseta dins de les escoles. Les escoles, tal com estan ara mateix, no es poden canviar.
Per què no?
Perquè hi ha massa interessos creats en l'educació: els sindicats, els polítics, les editorials.
I llavors, què?
Es pot crear una alternativa a aquest sistema. Ara hi ha una tecnologia que ho permet fer, que és internet i l'educació en línia. Es poden construir sistemes alternatius que poden arribar a tot el món.
Quins avantatges té el mètode que propugna?
S'elimina el concepte d'assignatures i cursos. No es fan moltes coses, sinó que un es concentra en una de sola durant un temps. A més, se simula la vida real. És a dir, el que els estudiants faran si algun dia trien aquella professió. Situacions pràctiques, però no simples.
En l'educació es valora molt la informació. Com més, millor.
No ho crec pas. La majoria de la gent, tampoc. Això només ho creu el 2% de la població, la dels professors universitaris, que ens fan creure que això és important.
Diu que el seu mètode ajuda a trobar feina.
Perquè forma les persones, no necessàriament universitàries, en el món de les noves tecnologies en tres mesos, on encara hi ha ofertes.
Algun requisit hi haurà...
Ser intel·ligent i no tenir por dels ordinadors.
El curs va adreçat a internet i negocis digitals. I prou?
La Universitat de Maryland, a Baltimore, és sòcia del mètode Xtol (Experiential Teaching On Line). Un dels cursos que ara preparem és com s'ha de contractar amb el Departament de Defensa. També hi ha programes en ciències de la salut. De fet, es pot aplicar arreu.
Què li pot dir a un jove ben format que està desanimat?
Li diria: “Potser t'has equivocat triant uns estudis sense sortida, però ara es pot remeiar.” I això es pot fer aprenent nova tecnologia, un món amb més oportunitats.
Com funciona aquest sistema?
Els programes són projectes de la vida real. Els primers són fàcils. Es formen grups de cinc alumnes, a càrrec dels quals hi ha un tutor. Però el tutor no fa classes, sinó que hi ha una seqüència de feines que els alumnes han de resoldre pensant i operant. El tutor corregeix i ajuda quan s'encallen.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.