Educació

Marc Adell i Cueva

Director de l'Anuari d ela Societat Valenciana de Psicologia

“Els actuals polítics ens han situat en el mapa del despropòsit”

Per al professor Adell, en l'educació s'ha d'implicar tota la societat i els moments actuals dibuixen un projecte involucionista que la societat no ha de permetre

Sempre ha maldat per fer aportacions positives al món de l'ensenyament i ha tingut la voluntat i el delit per la millora del fet educatiu al País Valencià i, per això, se'l coneix com a promotor de projectes novells en el camp de la formació de formadors.

Cal que en el currículum hi haja presència de valors?
Sense valor no hi ha cap projecte educatiu presentable. Que els valors estiguen presents i viscuts és primordial perquè, en cas contrari, assistim a una pura faramalla.
S'hi troben presents ara aquests valors?
N'hi ha en els actuals sistemes educatius, però pense, sincerament, que n'hi hauria d'haver més; no sols des de la vivència sinó també des de l'exemplificació per part de la comunitat educativa i més concretament per part dels qui tenim responsabilitats en aquest segment: educadors, supervisor escolars, l'administració, la família i el context.
Tot i haver deixat l'ensenyament directe, el preocupa el fet educatiu?
Trobe que fins i tot més que abans, perquè abans era la meua obligació professional i ara la desenvolupe com una preocupació més profunda, perquè des de la talaia que em proporciona el fet de ser persona jubilada, contemple la panoràmica social, política, cultural, educativa i del sistema d'una forma prou més objectiva i, d'alguna manera, amb més coneixement de causa que no quan hi estava dins.
Per què quan es parla de valors encara suposa un repte desafiant?
Doncs perquè parlem de coherència en comportaments i d'altres vivències que són més difícils d'estructurar que els continguts i, a més d'això, esdevenen més complicats quan s'han de predicar amb l'exemple. Educar des de la perspectiva de valors sempre demana un plus per part dels docents a causa l'actitud compromesa i decidida, perquè es tracta de treballar en favor de la millora de la societat.
Què li passa, a l'actual societat valenciana?
La nostra societat té l'afegit de ser una societat que transita bé pels paràmetres del pensat i fet, i d'alguns despropòsits i, segurament per això, hem estat manipulats més fàcilment. Perquè sobre aquell esquema i perspectiva general d'un pretés estat del benestar universalitzat, hem tingut les manipulacions típiques d'uns polítics que han fet de la política la seua vida i, com que no tenen més perspectiva vital, ens han portat on ens han portat, i ens han situat en el mapa del desbarat.
La formació dels adolescents és un nuc gordià per al futur de la societat?
Absolutament. Aquest període és una etapa clau del creixement de la persona i, per això, cobra molta importància i transcendència. L'atenció educativa, escolar curricular de l'adolescència és absolutament vertebral i ens ho juguem quasi tot.
Què és el que l'ha impulsat a escriure “Ética para adolescentes”?
Des de sempre he considerat que la formació en valors és absolutament vertebral per a aconseguir una societat democràtica, una societat convivencial i amb una interlocució i disposició al canvi i a la generositat compartida. Doncs tot això m'ha portat a posar-ho negre sobre blanc, perquè, a més, pense sincerament que aquest llibre serà molt pràctic tant per al professorat en general com per a totes les persones que estan implicades en el sector educatiu. Encara més, aquesta publicació es pot convertir en una guia de bones pràctiques per als educadors.
Queda molt per fer en el camp de l'educació?
Sempre n'hi ha una part important de millora, perquè mentre hi ha vida i ha esperança. L'escola és un reflex de la societat, raó per la qual s'ha de treballar encara en favor de la millora. Ara s'ha de mantindre l'alerta permanent i s'ha d'estar obert a qualsevol tipus de millora, sense necessitat d'obsessionar-s'hi. L'educació és una cosa tan important, fins al punt que no s'ha de deixar mai en exclusiva en mans dels educadors perquè, com diu el professor Marina: “Això de l'educació és cosa de tota la tribu.” Dissortadament, es viu ara un temps involucionista en aquest terreny i, per això, la societat no ho ha de permetre.

El perfil

Redacció

El doctor Marc Antoni Adell i Cueva ha sigut professor associat adscrit al Departament de Psicologia Social i del CAP, des de 1994 i, des de 1970 fins a 2003, ha exercit d'inspector d'Educació, amb el parèntesi de 1983-91, que fou cap de servei d'Ordenació Acadèmica, de primer, i de Programes d'Alumnes, després, a la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana. Amb anterioritat havia exercit, també, de mestre d'EGB i professor d'EM.

Així mateix ha presidit el Fòrum Europeu d'Administradors de l'Educació-CV i actualment és director de l'ANUARI de PSICOLOGIA de l'SVP (Societat Valenciana de Psicologia) i investigador de la UIPOT.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]