Societat

trànsit

Pacte per rebaixar els peatges de la C-32 i la C-33

Els descomptes al Maresme i al Garraf seran els dies laborables i oscil·len del 10 al 30%, a partir del 2014

El govern espera que Abertis recuperi inversió per no haver d'allargar-li les concessions

La Generalitat ha arribat a un acord amb la concessionària Abertis per reduir els peatges en trams de la C-32 –al Garraf i el Maresme– i de la C-33 –a Mollet–, els dies laborables, amb descomptes que oscil·laran entre el 10% i el 30% i que entraran en vigor l'1 de gener del 2014.

Aquest pla –que vol compensar el descens de trànsit en aquestes autopistes, que va ser del 13% l'any passat respecte del 2011, i alhora reduir la sinistralitat a les vies lliures de peatge– anirà acompanyat d'una inversió de 93 milions per part de la companyia. Els descomptes poden ser més importants perquè continuaran vigents els de recurrència, vehicle ecològic i d'alta ocupació.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va explicar ahir els detalls del “pla d'homogeneïtzació territorial dels peatges”, entre els quals destaca que per poder accedir-hi caldrà disposar d'un dispositiu de pagament dinàmic (Teletac) que Abertis facilitarà de manera gratuïta. Aquest dispositiu va associat a una targeta bancària que es contracta amb una entitat i per la qual se sol cobrar entre 20 i 30 euros en concepte de manteniment. Vila va precisar que els 93 milions, que no tenen com a contrapartida allargar la concessió, permetran incrementar el trànsit d'aquests corredors, descongestionar les carreteres convencionals i millorar la seguretat viària. El conseller hi va afegir que d'aquí a quatre anys el govern decidirà si paga aquestes inversions milionàries i que al principi assumirà Abertis, o si es decideix finalment allargar la concessió.

La xarxa viària d'altes prestacions de Catalunya supera els 1.600 quilòmetres, i Vila va assenyalar que, com a fet “singular i diferenciador” de la resta de l'Estat espanyol, el 40% està en mans de concessionàries i, per tant, són de pagament, cosa que ha generat tensions. El conseller, que preveu compensar els descomptes amb un augment dels fluxos rodats, va destacar que per primera vegada els beneficis privats que es generaran d'aquest marc concessional serviran per finançar polítiques de transport públic. El govern incorporarà un cànon condicionat als fluxos de mobilitat, que serà d'entre un i tres milions d'euros anuals.

Pel que fa a inversions, es destinaran 5,5 milions a l'enllaç de Sitges centre, 2,9 a millorar les calçades de Gavà i s'instal·laran pantalles contra el soroll a Castelldefels i millores à la C-31 per 1,5 milions. La principal inversió és la prolongació de la carretera entre Blanes i Lloret de Mar (65 milions), a més de millores a Mataró (10 milions), a la variant de Valldegata (5,3) i la reducció de l'impacte acústic a Montgat, el Masnou i Calella (300.000 euros).

LES FRASES

Amb aquesta mesura, el govern és sensible a una situació que fins ara era poc equitativa, i injusta
Santi Vila
conseller de Territori
Esperem que així s'alleugereixi la C-31 perquè estava al límit del col·lapse
Miquel Forns
Alcalde de Sitges

El Garraf i el Maresme celebren l'acord i la inversió

Vilanova i Sitges, contents

L'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras (CiU), es va felicitar per la rebaixa en el preu del peatge de l'autopista C-32. Lloveras considera que els descomptes que s'aplicaran faran que el territori sigui “més competitiu”. L'alcaldessa, en declaracions a ACN, va explicar que “feia mesos que hi estaven treballant”, i va assenyalar que els ciutadans això de “passar de pagar més de 6 euros a pagar-ne 3 ho notaran de manera important”. Per la seva part, l'alcalde de Sitges, Miquel Forns(CiU), també va celebrar la reducció del peatge que passa pel municipi, ja que espera que serveixi per alleugerir la carretera de la costa, la C-31, que té una nombrosa afluència de vehicles per la seva gratuïtat. “La via havia arribat al límit del col·lapse del trànsit que pot sostenir diàriament”, va dir.

El Maresme demana més

L'alcalde de Mataró, Joan Mora, va detallar que la inversió de deu milions d'euros que preveu el govern per millorar la connectivitat de la ciutat amb l'autopista C-32 resoldrà els embussos al nord de la ciutat. Mora també va celebrar l'abaratiment d'un 10% del peatge de Vilassar, però va recordar que la reivindicació de la comarca continua viva: peatge gratuït per a residents l'any 2021.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.