Política

maresme

El Parlament aprova que es retorni al Maresme els diners per a la millora de la mobilitat

El PSC presenta una proposta perquè la comarca recuperi els 97,4 milions transferits el 2009 a la Generalitat per part de l'Estat

La cambra també accepta reclamar l'execució del projecte per protegir de les llevantades la via del tren a Cabrera

El govern de la Generalitat haurà de retornar a la comarca del Maresme els 97,4 milions d'euros que el 2009 va rebre de l'Estat perquè millores la ronda de Mataró i construís la variant de Valldegata, a Arenys de Mar. Així s'ha decidit avui en el marc de la comissió de territori i sostenibilitat del Parlament a petició del PSC que ha presentat una proposta en aquest sentit i que ha rebut el suport de tots els grups. La diputada mataronina Alícia Romero ha defensat la legitimitat del territori a recuperar una partida que la Generalitat va aconseguir gràcies a un acord signat amb l'Estat perquè aquest li traspassés la titularitat de la N-II i que incloïa 400 milions que s'havien de destinar a la construcció de la Ronda del Maresme.

Un projecte, però, que va tenir tants defensors com detractors i que es va paralitzar amb l'arribada de CiU al govern de la Generalitat. “L'Estat va transferir una primera partida de 97,4 milions, però el conseller Santi Vila ens va confirmar que s'havien destinat a resoldre deutes d'habitatge”, apunta Romero que recorda que els diners “tenien una destinació clara i finalista que no es va complir”.

La proposta del PSC recull que els diners han de tornar al territori al qual anaven dirigits, que la Generalitat ha de reclamar a l'Estat la resta de la partida inclosa en el traspàs de la titularitat de l' N-II i que les millores en la mobilitat de la comarca s'han de consensuar en el marc de la Comissió de Mobilitat del Maresme, revifada recentment en el sí del Consell Comarcal després de dos anys aturada. “Intensificarem el control perquè el compromís s'executi”, assegura la diputada.

Es dóna el cas que el passat mes d'octubre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar inversions per millorar la mobilitat al Maresme que incloïen els enllaços a la roda de Mataró pressupostats en 10 milions d'euros, la variant de Valldegata, que obtenia 5,3 milions i la reducció de l'impacte acústic de l'autopista C-32 a Montgat, el Masnou i Calella amb un cost de 300.000 euros. També va anunciar la reducció dels peatges a la mateixa via.

Defenses a la via

El PSC ha presentat una segona proposta que també ha obtingut el suport de la resta de forces i que beneficia a la comarca. En concret, els socialistes demanen a la Generalitat que exigeixi al Ministeri de Foment “ la programació, tramitació i execució del projecte de defensa de la infraestructura ferroviària de la línia 1 de rodalies al seu pas per Cabrera de Mar”.

Aquest tram és un dels més afectats quan hi ha episodis de llevantada a la costa i provoca de forma habitual que el trànsit de combois es paralitzi puntualment perquè les onades “literalment es mengen la via”. “Es tracta d'una vella reivindicació que creiem imprescindible per acabar d'una vegada per totes amb un problema que fa massa anys que dura”, destaca Alícia Romero.

LA XIFRA

97,4
milions
va transferir l'Estat a la Generalitat el 2009 per millorar la mobilitat al Maresme i que s'hi van invertir mai
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia