Opinió

opinió

Atac mortal

La pujada demà de dos punts de l'IVA turístic, del 8% al 10%, que va anunciar al juliol el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, és una galleda d'aigua freda per al sector i per al Patronat de Turisme, entitat de promoció turística de la Diputació de Girona.

El turístic és un sector estratègic de primer ordre a les comarques gironines. Un estudi recent d'Insetur, el centre de recerca especialitzat en turisme de la Universitat de Girona, posa de manifest que el 70% del PIB gironí prové del sector dels serveis, que traduït a diners equival a 97.095 milions d'euros, una xifra que posa de manifest la importància d'aquest sector. Com a president del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, em sento en l'obligació de denunciar públicament aquest despropòsit, que implica un greu perjudici per al sector turístic, un dels pocs sectors que es mantenen tot i la complicada situació econòmica que patim. Cal reconèixer que aquest no és un molt bon estiu: les olimpíades de Londres han motivat que el turisme anglès no hagi viatjat tant; i les reserves de darrera hora, així com un descens de la presència del turisme espanyol, no afavoreixen que aquesta sigui una temporada especialment memorable.

I ara, aquest tipus d'imposicions provoquen que hàgim de treballar i enfrontar-nos a altres competidors en desavantatge. La pujada de l'IVA és un pal a les rodes, un despropòsit i un atac mortal a la indústria turística gironina. La importància del sector, a banda del PIB esmentat anteriorment, és avalada pels impactes econòmics directes de serveis o productes turístics. Segons l'estudi d'Insetur, la despesa mitjana del turista estranger va ser a les nostres contrades de 805 euros, mentre que la de l'espanyol, de 347,70 euros, i la del català, de 142,30 euros. Pel que fa a l'impacte indirecte, els beneficis econòmics que genera el consum de serveis, així com els productes aportats pels ingressos generats directament pel turisme, són prou importants. Els serveis d'allotjament generen un impacte de 2.500 milions d'euros i els de menjar i begudes, un equivalent a gairebé 5.400 milions d'euros més, amb la qual cosa resulta un total anual de 7.800 milions d'euros. Per tant, la xifra diària d'impacte indirecte és de gairebé 21,5 milions d'euros. Les pernoctacions es van situar en prop de 45,5 milions i el preu mitjà d'habitació, en 76,78 euros.

Aquestes dades, que evidencien la importància del sector turístic per al conjunt gironí, no han servit de res quant als intents de negociació per aconseguir que aquest impost no s'apugés. Em consta que han estat moltes les trobades que s'han mantingut a Madrid, no tan sols de partits polítics o d'institucions, per intentar aconseguir que no s'apugés l'IVA, o que, en el pitjor dels casos, l'entrada en vigor fos més endavant. Per sort, per dir-ho d'alguna manera, aquesta mesura no es farà efectiva fins al setembre.

Aquesta decisió, i no és només el Patronat i els empresaris turístics els qui ja ho hem explicat en reiterades ocasions, és un revés que pot representar una disminució de l'arribada de visitants de cara a les properes temporades, o fins i tot un descens del turisme a partir de la posada en marxa de l'aplicació del nou IVA. Per tant, la pujada de l'IVA no és només una afectació directa a l'àmbit de l'empresa turística, sinó a l'entorn dels establiments comercials de tot tipus arreu dels municipis gironins.

Des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona seguirem treballant en la promoció del nostre territori, per atraure mercats encara bons, tal com ho estem fent amb França, Alemanya o Rússia. Ara, la pujada de l'IVA contradiu el sentit comú d'una economia que funciona. A més, beneficia els països receptors de turisme més propers al nostre, com ara Turquia, França o Malta, on l'IVA turístic és d'un 7%, de manera que ens col·loca a nosaltres en un clar desavantatge.

La competència, per tant, és important, i cal tenir-la en compte; no n'hi ha prou amb accions promocionals que donin a conèixer el nom de la Costa Brava i el Pirineu de Girona arreu del món, sinó que cal, a més, el suport de l'administració central. No hi ha dubte que la pujada de l'IVA turístic és una mesura que pagarem cara. Es tracta d'un nou despropòsit d'un govern centralista que ha menyspreat el sector turístic i que amb aquesta mesura pot tocar de mort un sector que, malgrat les adversitats, segueix treballant dia a dia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.