Opinió

opinió

Limitar el dret a la plena ciutadania

L'any passat es van suprimir o suspendre sine die els registres de parelles de fet que s'havien anat constituint en els diversos ajuntaments de les poblacions catalanes. A les comarques gironines, els ajuntaments de Calonge, Camós, Vidreres, Vilamalla, Tossa de Mar, Portbou, Vilabertran, Riudellots de la Selva, Campllong, Vidreres, Amer, la Bisbal d'Empordà, Castelló d'Empúries i Campllong l'han eliminat. I, per altra banda, els ajuntaments de Girona, Lloret de Mar, Anglès, Palamós i Platja d'Aro l'han suspès temporalment. En canvi, l'Ajuntament d'Olot ha aprovat fa poc el reglament que regula el funcionament i l'organització del registre municipal d'unions civils.

La supressió o suspensió temporal d'aquest registre suposa un obstacle afegit per als processos de regularització, reagrupament i renovació de permisos de residència de les persones extracomunitàries. Si tenim en compte que una de les vies d'accés a la regularització és l'existència d'un vincle matrimonial o d'una parella de fet inscrita en un registre públic, l'eliminació d'aquests registres suposa vetar una de les possibilitats existents de regularització. Per a les persones extracomunitàries que poden obtenir un permís de residència, en qualitat de familiars d'una persona comunitària, es produeix la mateixa obstaculització: no poden gaudir del dret de residència a la Unió Europea si prèviament no s'han inscrit en aquests registres ara suprimits o suspesos. Cap altre document no és vàlid per a aquest tràmit.

Ja que ara mateix és impossible registrar-se com a parella de fet, tot i conviure i tenir fills en comú, és necessari introduir el règim que preveu el Codi Civil de Catalunya pel que fa a les parelles de fet i fer efectiu el dret de la ciutadania de la Unió Europea i dels membres de la seves famílies a circular i residir lliurament en el territori dels estats membres. No podem eliminar i suspendre drets per deixadesa administrativa.

La regulació actual, pel que fa a l'acreditació de les parelles, és discriminatòria, ja que la legislació civil catalana atorga efectes civils gairebé idèntics a les parelles de fet sense necessitat de registre. Però, a més, aquesta regulació constitueix una contradicció, perquè l'Estat espanyol, en altres àmbits –com pot ser en el del reconeixement de pensions de viduïtat– accepta l'acreditació de la situació de parella de fet mitjançant un document públic per als possibles beneficiaris. Per contra, en aquelles comunitats autònomes amb Dret Civil propi, com és el cas català, l'acreditació se sotmet a la legislació específica de la comunitat. No podem continuar mirant cap a un altre costat, perquè sabem que aquesta supressió pot ser la distància entre accedir o no a una feina i, en definitiva, a ser un ciutadà de primera o de tercera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.