Més metro per al Baix Llobregat
En relació amb l’article “Observatori municipal - Gavà”, El Punt Avui 16/06/2025, de l’arribada del metro a Gavà ja se’n parlava fa més d’una trentena d’anys quan nosaltres hi residíem. Es tractava d’un projecte que, si no ho recordo malament, consistia en la prolongació dels FGC, el que fineix a Sarrià, que des de Reina Elisenda i continuant per Cornellà traspassés el Llobregat i a través de Sant Boi finís a Castelldefels previ pas per Viladecans i Gavà. Què se n’ha fet d’aquest projecte? Una altra possibilitat, que la línia L5 del metro, que acaba a Cornellà, passés el Llobregat i Sant Boi, donés servei a les localitats esmentades de Viladecans, Gavà i Castelldefels. Ara s’argumenta que una infraestructura d’aquesta envergadura requereix un pressupost molt elevat. Si més no, i per comparació, també ho és l’allargament del Carrilet, dels FGC, que ara fineix a plaça Espanya de Barcelona, però que aviat arribarà a la barriada de Gràcia tot travessant l’Esquerra de l’Eixample. Per contra, la pretesa ampliació de l’aeroport del Prat, tot i el cost econòmic i els perjudicis ecològics que comporta, es veu que no és comparable. El fet és que les tres poblacions de Viladecans, Gavà i Castelldefels sumen uns 184.000 habitants, que afegint-hi els 85.000 de Sant Boi, representen una continuïtat urbana inqüestionable. Si el metro hi arribés, les faria menys dependents de Renfe i facilitaria la connexió amb Barcelona.