OPINIÓ
El repte de la gestió dels residus
Soc ben conscient que qualsevol canvi promogut des de les administracions genera dubtes i incerteses –fins i tot recels– entre la ciutadania, però també estic convençut que la nostra societat ha d’afrontar, més aviat que tard, alguns reptes de futur a partir de la iniciativa pública. Un d’ells, que considero inajornable, és el compromís col·lectiu per fer front als reptes mediambientals. Dins d’aquests reptes, la gestió dels residus és un tema cabdal. Gestionar-ho de forma eficient i sostenible, d’acord amb les noves exigències que ens imposa l’emergència climàtica, és una prioritat que hem de saber afrontar, sobretot des dels ajuntaments, l’administració més pròxima i la que coneix al detall les necessitats de cada població, que són diverses i diferents.
L’aposta de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni d’avançar cap a una recollida selectiva de residus de primer ordre a la Costa Brava és una aposta valenta que respon als reptes ambientals del futur i referma el compromís de l’equip de govern per garantir un municipi més net i més verd, més saludable i més competitiu i, sobretot, preparat per a les generacions futures. La contractació del nou servei de recollida de residus urbans, neteja viària i de platges i gestió de la deixalleria municipal, que va entrar en vigor el desembre de l’any passat i que culminarà aquest mes de juny, respon a aquesta voluntat irrenunciable pel nostre municipi.
Hem treballat per aconseguir un servei ben dimensionat i fidel a la realitat actual d’un municipi turístic que gairebé multiplica per deu la seva població a l’estiu. Un servei que doni resposta a les noves necessitats del municipi, després d’escoltar totes les opinions i suggeriments, incorporant-hi les propostes que els tècnics han considerat viables per assolir un servei de qualitat. Així, el nou contracte adjudicat és més elevat, perquè contempla nombroses millores en relació amb l’anterior: nova deixalleria (amb servei 24/7), més freqüència de recollida, més neteja, nous contenidors intel·ligents, més zones de porta a porta, més escombriaires als carrers... Sense oblidar que la gran transformació de Calonge i Sant Antoni l’està proporcionant la ferma voluntat de convertir-nos en una smart city, una ciutat intel·ligent que disposi de totes les dades possibles sobre els serveis que oferim i els hàbits de la població, que ens permeti prendre les millors i més eficients decisions. L’exemple dels residus és paradigmàtic.
Ara, ha arribat el moment de la responsabilitat del conjunt dels ciutadans. No en farem prou amb més efectius i màquines, si tot aquest esforç municipal –que, al capdavall, paguen els mateixos ciutadans– no va acompanyat d’una actitud cívica. Estic segur que una immensa majoria de les nostres veïnes i dels nostres veïns contribuiran a fer que cada gest compti, conscients com són que l’esforç individual marca la diferència.