Avís contra els abusos al món digital
La Comissió Europea ha imposat una multa rècord, superior als 2.400 milions d’euros, a la companyia Google per abús de posició dominant. Aquesta acusació es refereix al fet que, en el moment que l’usuari iniciava una recerca de preus i productes, Google feia aparèixer sobretot el seu propi cercador. És a dir, que el consumidor arribava al producte desitjat a través del dispositiu de Google i no dels de la competència. El negoci rau en el fet que cada cop que se selecciona un producte, la plataforma que serveix d’intermediària rep un percentatge.
Aquesta argúcia de Google, en opinió de la Comissió Europea, és una pràctica que s’acosta al monopoli. Una pràctica que, en limitar la lliure competència, no només perjudica les empreses de serveis, sinó també els consumidors, que es veuen privats d’aconseguir, efectivament, els productes que cerquen a un millor preu. Google té obertes dues causes més, a banda de la relativa al cercador, la qual es va obrir l’any 2010.
Una de les dimensions de l’economia digital és la que fa d’intermediació de productes i serveis amb el consumidor. S’obren moltes oportunitats, però també hi apareixen riscos importants. És impossible que les autoritats europees puguin avançar-se als abusos, però sí que han de reaccionar quan sota l’aparença d’un servei beneficiós s’amaga en realitat una estratègia per eliminar la competència i arribar al monopoli. Un monopoli que, en destruir la lliure formació de preus, limita la innovació i causa un estancament de l’economia. Tot i les precaucions degudes en aquests casos, caldria que la Comissió Europea fos molt més àgil del que ho ha estat en aquest cas.