Opinió

Mobilitat sense control

El desembarcament als carrers de les ciutats de vehicles o ginys de propulsió elèctrica que acceleren la mobilitat de les persones ha tingut efectes col·laterals negatius i planteja un repte per a la convivència de les cada cop més nombroses i variades fórmules de mobilitat a l’espai públic. L’últim d’aparèixer, el patinet elèctric, va provocar una mort l’estiu passat a Esplugues de Llobregat, i fa un mes, va ser la conductora d’un d’aquests vehicles la que va morir després de ser envestida per un camió.

La proliferació de vehicles nets en termes de consum energètic i de contaminació és una molt bona notícia en la mesura que contribueixen a reduir l’ús d’altres mitjans de transport privat més cars i menys sostenibles, alhora que afavoreixen la mobilitat de les persones. Però la tecnologia, la moda i el disseny corren molt més que la capacitat dels governs municipals d’adaptar l’espai públic i les seves pròpies normatives per a la seva utilització a aquests canvis i a les noves problemàtiques que generen.

És necessari actuar sense demora i amb determinació, potenciant el carril especial per a trànsit de bicicletes, patinets, plataformes elèctriques, plataformes de manillar i altres ginys propulsats, i regulant el seu ús fora d’aquests carrils, especificant quins poden compartir calçada amb els altres vehicles, quins i a quina velocitat màxima poden compartir voreres amb els vianants, i quins no poden fer-ho en cap cas per tal garantir la seguretat. I més enllà de l’actuació a la via pública i la normativa, també cal insistir en l’educació viària, tant a l’escola com a través de campanyes informatives, com a mètode més eficaç a la llarga per aconseguir una convivència harmoniosa a l’espai públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.