La ZBE és un pas endavant
L’entrada en vigor de la zona de baixes emissions a l’àrea de Barcelona suposa un pas endavant en la bona direcció davant dos problemes greus com són la contaminació de l’aire que respirem i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, que contribueixen a la degradació del planeta i a una emergència climàtica. El toc d’alerta de la comunitat científica i la mortalitat directament relacionada amb la contaminació, per no esmentar l’expedient obert per la UE a Barcelona, exigeixen una actuació decidida i eficaç per part de les administracions i, en aquest cas, la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i la col·laboració de la Generalitat responen a aquesta exigència.
Caldrà un temps per valorar-ne el resultat, però tan obvi resulta que la mesura és positiva com que és millorable i queda curta. La prohibició per si sola no fa desaparèixer el vehicle contaminant, només el desplaça a altres zones; caldrien ajuts per a la regeneració efectiva del parc mòbil; caldria estendre els beneficis en transport públic a tota l’àrea d’influència de Barcelona; caldria tenir un servei de rodalies del segle XXI, i caldria també minimitzar els danys col·laterals provocats per la prohibició.
La zona de baixes emissions marca un camí i un horitzó que qualsevol projecte de ciutat i de país que aspiri a ser majoritari haurà d’assumir amb responsabilitat i ambició. Però també s’ha de dir alt i clar que aquesta mesura és només un gra de sorra, necessari però insuficient per l’existència d’altres focus de contaminació i emissions tant o més importants que el vehicle rodat, com és el port, el trànsit aeri, la indústria. Posar el focus en el cotxe no solucionarà res; la solució al problema serà global o no serà.