Opinió

La unió dels tramvies, un debat tancat?

El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat el projecte constructiu de la fase 1 de la unió dels tramvies, que consistirà en l’allargament del servei des de la plaça de les Glòries fins a la parada de metro de Verdaguer, entre els carrers Diagonal i Girona. Les obres començaran dins el primer semestre de l’any que ve i tindran un cost de 45 milions d’euros. L’aprovació, ara sí, d’aquest projecte és un fet tan real que hauria de servir per posar fi al debat sobre aquesta obra maleïda, la mateixa que, perduda una consulta ara fa justament 10 anys, va iniciar el declivi de l’alcalde Jordi Hereu i va posar fi a 32 anys de governs socialistes a la ciutat per donar pas a Xavier Trias. Un Trias, però, que també era contrari a l’enllaç dels tramvies i defensava una solució amb autobusos elèctrics. El pacte entre el president Carles Puigdemont i l’alcaldessa Ada Colau, signat l’any 2016, s’està complint i la unió dels tramvies, un fet necessari indiscutiblement, avança. Els tècnics ho han valorat i han decidit que la millor opció és l’actual, abandonant la idea que la unió fos subterrània o via autobusos elèctrics i, per tant, seria bo que aquest debat es deixés de banda i es concentressin els esforços a continuar millorant la xarxa de transport públic o a assumir-ne un altre, igualment complex, el de la gestió.

A banda dels 45 milions que invertirà la Generalitat, l’Ajuntament en posarà 35 més, ja que l’operació significarà regirar de dalt a baix l’entrada a Barcelona per la Diagonal. La intenció és reduir el trànsit i convertir-la en una entrada més verda. És el que toca, per la Diagonal i per tot arreu. Ara, també toca una reflexió profunda sobre la mobilitat i la necessitat, de veïns, és clar, però també dels nous sistemes de repartiment, etcètera. És bo treure cotxes dels carrers però els veïns i els visitants de zones properes on el transport públic no és, ni de bon tros, tan potent han de tenir alternatives.