Opinió

opinió

El port de Tossa

L'enclavament on se situa Tossa de Mar té un relleu escarpat amb forts pendents. Els turons vora el mar conformen un litoral abrupte, amb multitud de penya-segats i petites cales, moltes de difícil accés, que el fan un dels indrets més bonics de la Costa Brava. Al segle I, els romans ja hi van construir a Turissa la vila dels Ametllers, que per les seves dimensions, sales, mosaics, termes... era noble i luxosa. Al segle IX, un diploma de Carlemany denomina Tursam la població, i al segle XII l'abat de Ripoll va ordenar la construcció del castell de Tossa (vila vella), únic exemple de població medieval fortificada que queda a la costa catalana, declarat monument històric artístic nacional l'any 1931, per a la defensa dels atacs dels pirates barbarescos i turcs. Ja al segle XVIII, fora muralla, la vila nova s'ha anat desenvolupant fins al dia d'avui. El desenvolupament urbà de la població, tot i que millorable, ha conservat una façana marítima d'edificacions baixes. Alguna requereix actuar-hi, però des del mar, amb Mar Gran i Mar Menuda, conforma un paisatge bonic. D'especial esment és la visió impactant, quasi màgica, quan, navegant des de Lloret a la zona des Cars, s'albiren les torres, muralla i cases des Codolar, i no menys espectacular és la vista d'aquesta zona des de la direcció de Sant Feliu.

Des de temps immemorials i fins al segle XX, la població ha viscut de la pesca i de cara al mar. Fotografies de color sèpia mostren xarxes estirades, un munt de barques de pesca, a la sorra des Racó, es Codolar o Mar Menuda. Avui, les que queden són una bella estampa as Racó. Tossa no ha tingut un port pesquer, ni a l'època romana, ni a l'edat mitjana, ni a l'edat moderna, potser no era una prioritat. Ara el litoral està protegit per figures urbanístiques, però a l'època romana, a l'edat mitjana o als anys seixanta en plena efervescència turística aquestes figures eren quasi inexistents i la seva construcció, poc o gens qüestionada. Al segle XXI es disposa de figures de protecció del litoral que resta sense construir. Queda palès a la web de l'Ajuntament sobre la consulta popular no referendària perquè els tossencs expressin la seva posició respecte a l'aprovació d'una modificació puntual del pla general d'ordenació urbana municipal per a una futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges a Tossa de Mar, als sectors des Cars i Vinya d'en Puig que diu: “Si guanya el sí a la consulta s'iniciarà el tràmit de les modificacions del pla general en dues línies: port i accessos, en què la tramitació es regula per la legislació de ports de Catalunya, i l'aprovació definitiva correspon al govern de la Generalitat. Hotel, habitatges i accessos: la tramitació es regula per la legislació urbanística, i l'aprovació definitiva correspon a la Comissió Territorial d'Urbanisme. Els tres projectes no es poden fer sense modificar la legislació actual. La proposta situada en una zona de penya-segats imponents que conformen una línia de costa verge, amb el camí de ronda i una gran àrea boscosa, al cim; a la llunyania, al mig del verd, hi sobresurt la silueta d'una torre de guaita forestal. No cal ser cap expert per pensar que les edificacions de luxe, esquematitzades a la presentació, tindran un impacte visual i afectació del terreny important. El port afectarà una zona d'uns 225.000 m² de mar i la línia litoral, les zones d'aparcament, vials, serveis, tallers, club nàutic, edificis, restaurants, comercial, jardins... es construiran guanyant sobre el mar, s'excavarà a la roca un llarg túnel, per connectar els vehicles amb el poble, també es connectarà amb un camí per la façana marítima, per a vianants amb es Codolar. Els amarradors seran per a 453 embarcacions de dimensions des de vuit fins a cent metres d'eslora. Tant les barques de pescadors com les esportives que hi ha ara tenen com a molt vuit metres d'eslora.

L'estudi previ del 2002 es titula port esportiu i pesquer, al projecte bàsic, actual, del 2014 només port esportiu. A l'estudi del 2002 s'hi diu que l'impacte paisatgístic és alt; al projecte actual, l'escullera voreja els 11 metres d'alçada. Sobre la viabilitat econòmica, la presentació penjada a les claus de la consulta, no en parla, però al projecte bàsic, l'executiu no està fet, hi ha un estudi de costos. Més de 100 milions d'euros i un d'ingressos, que sobre el paper justifiquen l'operació. La finalitat d'un port és oferir protecció i serveis a les embarcacions i ancestralment sempre s'han ubicat a zones naturals arrecerades, cales protegides. La proposta, més aviat, està a mar obert. A Tossa l'afecten els temporals de llevant i també els de garbí, fa pocs dies les onades saltaven a la Minerva; fotografies de color mostren les onades arribant fins al passeig, a la calçada de les muralles... Tècnicament la construcció és una gran obra d'enginyeria, necessitarà una dotació important de recursos, però com a professionals és un repte i un projecte il·lusionador. Tècnicament viable, Catalunya disposa de molt bons enginyers amb capacitat per resoldre totes les situacions que comportarà la seva execució. La pregunta de si el poble el necessita o el vol, té una resposta: la dels tossencs el dia 20.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia