La contra
Construint pertinença
El projecte Building Communities per humanitzar l'empresa es converteix en una novel·la on es mostra com s'aconsegueix crear una comunitat
La Pilar, directora general de Landscape, una empresa amb evidents problemes de cohesió interna, medita com ha d'encarar la guerra de preus que s'ha iniciat en el seu sector. Després d'entrevistar-se amb els seus directius, s'adona que cap d'ells, molts vàlids en les seves àrees, té una visió global de la companyia. Per això, decideix sacsejar l'organització de l'empresa per humanitzar-la i alinear-la cap a un objectiu comú. Serà en aquest viatge en el qual es produirà la creació de comunitat, un procés en el qual tots creixen.
Construir Comunidad (LID Editorial, 2011) no és una només una novel·la. És un manual novel·lat. Els seus autors, Francisco Giménez Plano i Marià Moreno, són els pares del concepte Building Communities (BC), convertit en projecte, que neix del convenciment que construir comunitat i humanitzar l'empresa en millora el funcionament i els resultats. El seu principi és que “l'empresa ha de ser una organització a la qual la persona vulgui pertànyer”. BC s'ha implementat ja a sis empreses i, per arribar al màxim de gent possible, han editat aquesta novel·la, en lloc de fer un nou assaig, que es distribuirà també a Llatinoamèrica i on expliquen l'aplicació dels seus mètodes en una empresa simulada.
“A les organitzacions els preocupa molt com integrar les persones perquè s'alineïn entorn d'uns valors. Nosaltres aportem la manera de fer-ho”, explica Giménez Plano. “Són solucions reals per a empreses reals”, afegeix Marià Moreno. Una d'aquestes empreses reals són els laboratoris Oliver Rodés. El seu director general, Jordi Oliver Rodés, va trobar-se, després del darrer canvi generacional, amb un gran equip tècnic però amb manca de lideratge i visió global. Com a Landscape. I va apostar per BC: “Estic molt content, perquè hem passat la crisi i a l'empresa hi continua havent il·lusió i projectes”. I quan ha hagut de fer ajustos, afegeix Oliver, tothom ho ha entès.
Per reconèixer les empreses creadores de comunitat, han creat els premis Building Communities. L'ha guanyat Infojobs i Danone, Everis, La Fageda i Abacus també han estat reconegudes com a precursores d'un tipus d'organització empresarial “del segle XXI i per al segle XXI”.