Opinió

LA GALERIA

El ciclista que s'hi veu

La constitució circulatòria està feta i pensada per als cotxes

Fa trenta-sis anys que vaig per Figueres quasi sempre en bicicleta. No hi ha carrils bici (els vials en general són massa estrets), i hem de dir que sobraria carrer per a tothom si la meitat dels que van amb cotxe s'hi repensessin. Deixo constància que al llarg d'aquest terç de segle no he sofert cap desconsideració de part de conductors de cotxes i motos, ni tampoc –en català, toquem ferro– cap accident, ni tan sols una lleu fregada, ni un servidor ha topat contra ningú. Dit això, afegeixo que a vegades he circulat per voreres i he anat contra direcció. Ahir aquest diari posava que a Girona multaran ciclistes infractors. Il catalogo è questo: els que parlen per mòbil i els que se salten els semàfors vermells. D'acord que els sancionin i, va: també els que pedalin pets, que ja són ganes. No als que porten auriculars mentre no castiguin abans els que van en cotxe amb la música a tot drap: guien uns mil quilos de ferro i també queden desconnectats de la realitat; de més que, si per dèficit de protagonisme o descontrol testosterònic –no tots viuen a Olot–, abaixen els vidres, emmerden, que diuen els francesos, tot l'entorn. I ara anem al pinyol de la cosa: pedalar per voreres i en sentit contrari al que hom ha previst per als sacralitzats cotxes. Vejam: de la xiulada a l'himne i/o al rei, davant dels exabruptes i les amenaces, els espanyols més sensats deien i escrivien: I si ens demanéssim per què xiulaven? Bé, doncs, i si es demanessin per què els biciclistes a vegades rodem per les voreres i anem contra direcció? La constitució circulatòria està feta i pensada per als espanyols, ai!, per als cotxes, i no gens per a les bicicletes; a Figueres, i potser en d'altres viles –i no me'n queixo–, el pla de circulació força a fer voltes absurdes perquè és fet exprés per avorrir anar amb cotxe pel centre. Aquest pla intenció resulta marcià per a les bicicletes que, no fent quasi nosa, són obligades a pedalar per un quilòmetre de laberint per cobrir uns poc metres. No sé si un estatut d'autonomia ciclista podria arreglar-ho: a França és corrent, en carrers estrets o cul-de-sac, el senyal de prohibit el pas sauf riverains –llevat de veïns–; bé, doncs, un prohibit el pas “llevat de ciclistes”... Per les voreres –i s'acaba el paper–, segons normativa poden circular-hi vehicles sense motor (cotxets de criatura, etc.) a menys de 10 km/hora. Bé, si la compleixen al peu de la lletra i mentre els cotxes regnin a la calçada, qui pot negar als biciclistes de passar-hi? Això sí: que multin els energúmens com el que quasi envesteix la Teia Bastons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia