Política

Setge al procés sobiranista

Els mestres s’organitzen per defensar-se del 155

Els docents creen xarxes a internet i preparen accions legals per combatre la ingerència de l’Estat i les acusacions d’adoctrinament

Es conjuren per preservar el model d’escola en català

L’aplicació de l’article 155 de la Constitució ha portat a la presó més de mig govern, ha enviat el president a l’exili i ha sembrat la inquietud entre molts treballadors públics, que s’han posat en guàrdia pels moviments dels anomenats homes de negre de l’Estat. Entre els més mobilitzats hi ha els mestres, que aquests dies assisteixen estupefactes a un reguitzell d’acusacions d’adoctrinament que en ocasions han arribat a ser denúncies. Davant de tot això, els docents fan pinya i s’estan organitzant per defensar la seva tasca i el model d’escola catalana.

Els mestres fan servir totes les eines que tenen a l’abast i, com s’ha demostrat amb les últimes mobilitzacions, les xarxes socials en són una de molt poderosa. Així ho han entès un grup d’ensenyants que, tal com ja havien fet els estudiants amb la xarxa Universitats per la República, la setmana passada van crear la plataforma Docents per la República. “En menys de 24 hores ja teníem un miler de seguidors a Twitter i ara ja hi ha més de 2.300 seguidors a Telegram”, diu la Tània, mestra de primària i portaveu de Docents per la República.

La Tània explica que van crear el moviment perquè “molts docents tenien la necessitat de parlar sobre com ens afectarà l’article 155 i com ens hem d’organitzar” per fer-hi front. En el seu manifest, la plataforma afirma que ha nascut per “contribuir a la consolidació de la República Catalana”, “defensar el model d’escola catalana”, “ensenyar uns valors sòlids i democràtics” i ajudar que els alumnes “esdevinguin adults cívics, feliços i lliures”. I tot això –diu– està en perill pels atacs del govern espanyol “al nostre col·lectiu, que és un pilar fonamental de la societat”.

Aquests dies, el moviment ha recollit la “inquietud” del professorat per les acusacions d’adoctrinament que s’estan rebent des del govern espanyol i entitats afins, especialment després dels debats que hi va haver en molts centres educatius sobre el referèndum de l’1-O i les seves conseqüències. “Estem creant una xarxa per no deixar ningú sol i que les escoles no es vegin afectades pels atacs”, diu la Tània, que recorda que “a l’aula sempre s’ha pogut parlar de tot respectant l’opinió de l’altre”. Ara toca “articular-nos per defensar-nos”.

El portaveu nacional del sindicat de professors Ustec-STEs, Ramon Font, confirma que les acusacions d’adoctrinament a les escoles catalanes “han creat mala maror als centres”. “Fins i tot hi ha casos d’equips directius que demanen als professors que s’autocensurin per por de la reacció d’alguns pares”, hi afegeix Font. En vista d’aquesta situació, el sindicat està estudiant quines “accions legals” es poden emprendre contra els qui “persegueixen un col·lectiu”, en aquest cas el de mestres. Font recorda que “la Constitució que tant es posen a la boca alguns recull el dret a la llibertat de càtedra”, un dret que ell mai s’havia imaginat que l’hauria de recuperar “com a bandera”.

Mentrestant, el sindicat demana al professorat “que no s’arronsi i segueixi com sempre defensant el model d’escola catalana” i adverteix que no en deixaran “passar ni una en el tema de la llengua”.

Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, també se suma a la crida de no deixar-se intimidar pels atacs contra l’escola catalana. Admet que la qüestió “preocupa” els mestres fins al punt que la setmana passada es va fer un debat obert a l’associació titulat Adoctrinament o pensament crític? La conclusió –explica– va ser que “a l’escola catalana es parla de tot, d’una manera oberta i escoltant-se els uns als altres, amb el màxim respecte per tothom, i ha de continuar sent així”. “No pot ser que es parli dels egipcis i els romans i no del que està passant ara”, exclama.

La presidenta de Rosa Sensat remarca que l’escola en català, que “no separa per motiu de llengua”, ha demostrat la seva utilitat per garantir “la cohesió social” i que tots els alumnes siguin “competents en dues llengües”. “Si no fos així, molts nens no sabrien català”, avisa. Martí subratlla que, tot i les discrepàncies que la comunitat educativa ha tingut amb el govern, ara “està unida i al costat de les institucions, que són patrimoni de tots”. “És el moment d’anar a l’una.”

Molts docents tenien la necessitat de parlar sobre com ens afectarà l’article 155 i com ens hem d’organitzar
Els docents volem formar part de la construcció d’un nou país
Tània
portaveu de docents per la república
Hi ha equips directius que demanen als professors que s’autocensurin per por d’alguns pares
No en deixarem passar ni una en el tema de la llengua
Ramon Font
portaveu nacional del sindicat ustec-stes
La comunitat educativa està unida i al costat de les institucions, que són patrimoni de tots. Hem d’anar a l’una
No pot ser que es parli dels egipcis i els romans i no del que està passant ara
Francina Martí
presidenta de l’associació de mestres rosa sensat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

“Allibereu Carme Forcadell”

barcelona

El PP tem un 155 de Sánchez previ a un superdiumenge 26-M

madrid
ALFRED BOSCH
NOU CONSELLER D’ACCIÓ EXTERIOR, RELACIONS INSTITUCIONALS I TRANSPARÈNCIA

“Borrell actua amb un manual d’antidiplomàcia”

BARCELONA

L’alcalde de Montblanc, en vaga de fam pels presos

Montblanc

Puigdemont reclama un pla a Sánchez per a Catalunya

Londres

Col·lapse viari a Barcelona per rebre Sánchez el 21-D

Barcelona

Recol·loquen la placa robada a la plaça U d’Octubre de Girona

girona

May juga la seva última carta

Brussel·les

El Constitucional manté la suspensió de Puigdemont

Barcelona