Política

setge a l'1-O

La Guàrdia Civil acusa Turull de prevaricació i desobediència per pressupostar 2,2 milions per al vot exterior

La Guàrdia Civil apunta a possibles delictes de prevaricació i desobediència que podrien haver comès l’exconseller de Presidència, Jordi Turull, i altres membres del seu equip, en relació amb la campanya per fomentar la participació en el referèndum de l’1-O dels catalans residents fora d’Espanya mitjançant la seva inscripció en un registre.

La campanya es va pressupostar en 2,29 milions d’euros i es va adjudicar a Focus Media sota el lema “Civisme”, si bé l’empresa triada finalment es va tirar enrere i el contracte no es va desenvolupar. No obstant això, sí es van inserir anuncis als diaris amb l’eslògan “Sí o no?” i es van emetre anuncis a Tv3 en relació amb el referèndum amb un cost de més de mig milió d’euros, segons conclou l’Institut Armat.

Aquestes dades obren les conclusions d’un informe que la Guàrdia Civil ha lliurat al jutge d’Instrucció número 13 de Barcelona, José Antonio Ramírez Sunyer (al qual ha tingut accés Europa Press) i que assenyala que la campanya de registre de catalans a l’exterior es va crear “amb el clar propòsit de difondre un missatge estretament relacionat amb el referèndum de l’1-0” que havia estat expressament prohibit pel Tribunal Constitucional.

Per votar era necessari estar inscrit --així s’assenyalava en l’article 17 de Decret de Normes Complementàries per a la celebració del Referèndum aprovat pel Parlament de Catalunya--, per la qual cosa, segons la Guàrdia Civil se, cercava “promoure” la inscripció dels catalans residents a l’exterior.

La proposta va partir de la Direcció general de Difusió i hi van treballar el secretari de Difusió i Atenció Ciutadana de Presidència, Antoni Molins, i el director general d’aquest departament, Jaume Mestre, que va ser destituït en aplicació de l’article 155.

D’altra banda, amb càrrec al pressupost del contracte que la Generalitat té amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), es van emetre dos anuncis a Tv3 --un en el que apareixia la paraula referèndum i un altre sense aquesta paraula, però amb les instruccions per votar-- que van costar 277. 804,36 euros. Aquestes emissions van ser autoritzades pel departament de Presidència que dirigia Turull, apunta la Guàrdia Civil sobre aquesta campanya en particular.

Un altre departament va advertir de la irregularitat

La tramitació d’aquests anuncis, pel caràcter d’urgència, van començar el passat 24 d’agost “sabent que constituïa una clara resolució injusta”, un aspecte que, a més, va ser advertit per la Sotsdirecció General de Règim Econòmic i de Contractació.

La campanya es va adjudicar a Focus Media, activant un antic contracte marc, definint-se aquesta campanya com ’Civisme’.

L’empresa finalment va renunciar a desenvolupar-la tal com va declarar un dels seus responsables al jutge Ramírez Sunyer, assegurant que el missatge que es difonia “no es corresponia amb la campanya de civisme i això podria ser perjudicial per als interessos de la companyia, ja que semblava estar vinculada al referèndum de l’1-O”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.