«La consulta s'ha convertit en un plebiscit polític»

Les entitats favorables a la reforma critiquen la falta d'informació

Després de conèixer els resultats de la consulta, el portaveu de la Plataforma Diagonal per a Tothom, Ricard Riol, carregava contra els dirigents polítics municipals. «L'Ajuntament de Barcelona no ha informat prou els ciutadans del que representava la transformació de l'avinguda. Les dues propostes del consistori han tingut molt d'imatge i poc d'explicació», deia. Com a contrapartida, «els contraris a la reforma s'han dedicat a intoxicar amb fal·làcies com ara que les millores proposades col·lapsarien l'Eixample, o el gran cost dels projectes. Amb la remodelació no es col·lapsaria la quadrícula de Cerdà, i seria tan cara com fer dues estacions de la línia 9 del metro.» Riol es mostrava convençut que els ciutadans no haurien triat massivament l'opció C si el govern municipal hagués explicat bé que l'opció A, bulevard, o la B, rambla, comportarien una disminució del trànsit, una davallada dels nivells de CO², menys contaminació acústica i un estalvi energètic important, entre altres beneficis.

Per la plataforma, però, el fet que prop del 80% dels votants s'hagin decantat per l'opció C no vol dir que la Diagonal no acabi reformada. I es remetia a un acord de govern del 2008 –signat per tots els grups municipals excepte el PP– en què es posava de manifest la necessitat de reformar l'avinguda. «Es va convenir que la consulta havia de servir per escollir un projecte concret, no per deixar-la [la Diagonal] tal com està», recordava. El portaveu de la plataforma hi afegia que, a banda de l'acord entre la majoria dels grups municipals, també hi ha el pla d'infraestructures 2001-2010 de l'Autoritat del Transport Metropolità, que opta perquè el tramvia sigui el moll de l'os de la Diagonal. Malgrat tot, les entitats aglutinades en la plataforma no podien dissimular el revés que representen els resultats de la consulta, i admetien: «Les votacions obliguen a tornar a començar, ens situen en un punt zero.» És a dir, que tot ha estat una pèrdua de temps, perquè més tard que d'hora l'avinguda s'haurà d'acabar reformant. El que no van valorar negativament és la participació, que va superar el 12%. Analitzaven que «en països com ara Suïssa, molt més acostumats a fer consultes que aquí, la participació acostuma a voltar el 20%», i hi afegien: «En la primera consulta d'aquestes característiques que s'ha organitzat aquí, s'ha sobrepassat el 10%.»

La Plataforma Diagonal per a Tothom criticava que l'opció C fos tan indefinida, que no concretés res i només negués les alternatives A i B, i demanava als que la defensaven que expliquin realment què és: «Esperem, però, que la C no amagui només un lífting de la Diagonal que consisteixi a treure els dos carrils laterals, cosa que limitaria els girs de l'autobús, que continuaria tenint poca velocitat comercial.» Les entitats proposaven que la futura reforma respecti l'arbrat, segregui el carril bici i tingui en compte els vehicles privats que obligatòriament han de passar per aquesta avinguda. Les entitats representades en la plataforma deien que arran dels resultats continuaran treballant per buscar una tercera via per reformar aquesta avinguda barcelonina.

CCOO considera que els resultats són un retrocés

El portaveu de CCOO, Vicenç Tarrats, recordava ahir –després de conèixer els resultats de la consulta sobre la reforma de la Diagonal– que el seu sindicat ha defensat i continua defensant la unió dels dos tramvies en aquesta avinguda. Segons Tarrats, «la consultat organitzada per l'Ajuntament de Barcelona ha significat un retrocés en una reivindicació històrica». El portaveu de CCOO apostava ahir per continuar treballant com fins ara, perquè considera que la reforma de la Diagonal és una necessitat per a la ciutat.

La FAVB vol una Diagonal per a tothom

El vicepresident de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), Jordi Giró, deia ahir que la seva entitat «seguirà treballant per la transformació cap a un model més sostenible i un espai públic per a tothom». Apuntava que «la consulta per reformar la Diagonal s'havia fet contra tot». D'altra banda, Giró deia que era massa aviat per fer una valoració política arran del desgavell que hi ha hagut a la casa gran per aquesta consulta, que ha acabat amb la destitució del primer tinent d'alcalde, Carles Martí.

Greenpeace veu el canvi com una solució a la crisi

«Les solucions contra la crisi econòmica i la climàtica són les mateixes, que la mobilitat sigui sostenible», explicava la responsable de campanya de transport de Greenpeace, Sara Pizzinato. En aquest sentit, hi afegia que «per salvar el clima necessitem una Diagonal diferent, i seguirem treballant per aconseguir-ho». Recordava que un model de mobilitat basat en el vehicle privat «és insostenible», i hi afegia que «mantenir un cotxe costa 1.600 euros l'any per persona, mentre que un abonament de tres zones costa la meitat.»

La PTP lamenta que avui tot continuï igual

El president de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, lamentava: «Dilluns [aquest matí], la gent continuarà col·lapsada a la Diagonal, en un bus que circula a vuit quilòmetres per hora o en un cotxe que està aturat en un dels carrers de l'Eixample. Mentre es perpetuen els col·lapses de trànsit, les dues línies de tramvia continuen sense connexió.» Riol apel·lava a «la responsabilitat política del govern municipal per solucionar les problemàtiques de mobilitat de la Diagonal».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.