Política

estat espanyol

El govern espanyol limita al 4% l’alça dels peatges en 11 autopistes de pagament en 2023

L’increment no afectarà les que per problemes financers van revertir a l’Estat

El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts limitar al 4% l’alça dels peatges en onze autopistes de pagament en 2023 per a mitigar l’augment de les tarifes del 8,38% per l’evolució de l’Índex de Preus al Consum (IPC) i l’efecte de les revisions extraordinàries en tres d’elles.

Així mateix, en línia amb l’objectiu del govern de frenar l’espiral inflacionista i recolzar a les llars, s’ha decidit congelar els peatges de les autopistes que gestiona SEITT, que per problemes financers van revertir a l’Estat.

El reial decret llei per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna aprovat avui pel Consell de Ministres articula un mecanisme per a contenir al 4% l’augment de les tarifes de 2023 que suporten els usuaris en les autopistes AP-51, AP-61, AP-53, AP-66, AP-7 Alacant-Cartagena, AP-7 Màlaga-Guadiaro, AP-68 i AP-71, AP-9, AP-6 i AP-46.

El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana subvencionarà entre 2023 i 2026 una part dels ingressos que les concessionàries deixessin de percebre l’any que ve per la contenció de l’increment dels peatges.

En concret, s’habilita una línia de 23,3 milions d’euros per a finançar la reducció de l’increment de les tarifes en 2023, i s’estableix l’obligació que l’Administració General de l’Estat doti les partides necessàries per a mitigar parcialment la pujada entre 2024 i 2026 perquè aquesta sigui escalonada.

Atès que la pujada de tarifes és acumulativa, és necessari repercutir novament a l’usuari la diferència que no abona en 2023, exercici en el qual estava prevista una pujada del 8,38% per la inflació, encara que, a poc a poc, perquè pugui ser assumida en millors condicions pels ciutadans.

En el cas de l’AP-7 Alacant-Cartagena, a més de la revisió ordinària per l’IPC, s’ha d’aplicar un increment extraordinari en les tarifes de l’1% per a retornar un préstec participatiu que li va fer l’Estat per a pagar les expropiacions, per la qual cosa, sense mesures, pujarien el 9,46%.

Així i tot, s’ha aprovat que la pujada de l’any que ve sigui també del 4%, per la qual cosa l’increment ordinari es limita al 3%, augmentant la compensació associada, a la qual se suma l’1% de l’extraordinària.

L’AP-46 Alt de Les Pedroses-Màlaga i l’autopista de l’Atlàntic AP-9 també han d’aplicar una revisió extraordinària de la tarifa per a generar fons amb els quals compensar les obres realitzades per a millorar les infraestructures i que van implicar modificar les condicions de les concessions.

Encara que les pujades dels peatges en 2023 en aquestes vies aconsegueixen el 9,46%, el govern també ha decidit limitar al 4% l’alça i augmentar la subvenció per a compensar els ingressats que deixen de percebre per part dels usuaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

POLÍTICA

Cañigueral destaca que el vot a Esquerra afavoreix el jovent

figueres
Guerra a Gaza

Hamàs publica proves de vida de dos ostatges

Barcelona
política

Illa va a Madrid i posa amb safata la idea de servilisme

barcelona
política

Paneque defensa que les infraestructures ajuden l’economia

blanes
Estat espanyol

Núñez Feijóo acusa a Sánchez de “dimitir de la democràcia”

Barcelona

Badia (Comuns) proposa un Pla director d’allotjaments turístics

sant feliu de guíxols
Guerra a gaza

Hamàs estudia l’última proposta de treva d’Israel

Barcelona

Vergés considera que aquestes eleccions “van d’Illa o de Puigdemont”

palafrugell
política

La CUP veu viable moure’s amb transport públic a l’Alt Empordà

castelló d’empúries