Política

Sant Julià de Ramis enceta una altra via per recuperar l’espoli fet pel franquisme

Recorre a la Llei de Memòria Democràtica per recuperar els 11,3 milions en què xifra les apropiacions perpetrades pel règim al municipi

El Suprem va tombar el primer recurs del consistori

L’Ajuntament de Sant Julià de Ramis, al Gironès, ha decidit abordar una nova estratègia per recuperar els diners que van ser espoliats pel franquisme al municipi. El consistori apel·larà a la Llei de Memòria Democràtica, després que el Tribunal Suprem tombés el recurs interposat per l’ajuntament i que la batalla judicial acabés en via morta, segons informa l’ACN.

Els advocats que assessoren l’ajuntament, el bufet Delso Quintana, han trobat una escletxa a través de la normativa aprovada per l’Estat l’octubre passat. La llei fixa el termini d’un any per recopilar dades per fer una auditoria que quantifiqui els perjudicis provocats per la dictadura. L’Ajuntament encapçalat per Marc Puigtió farà constar els 136.000 euros d’espoli que tenen quantificats i també s’ofereix a vehicular les reclamacions particulars dels hereus que s’han localitzat. Al municipi, l’espoli franquista se xifra en total en 11,38 milions d’euros.

Segons explica l’advocat Antoni Quintana, quan la llei parla de béns espoliats, no tan sols inclou paper moneda, sinó també obres d’art o, fins i tot, edificis. L’advocat explica que, un cop l’auditoria sigui un fet, la Llei de Memòria Democràtica també precisa que “s’implementaran les vies possibles de reconeixement als afectats”.

A partir d’aquí, l’Ajuntament entrarà una instància davant la Subdirecció General d’Ajuda a les Víctimes de la Guerra Civil i de la Dictadura on hi farà constar els diners que el franquisme va espoliar al consistori.

“El que pretenem amb aquestes instàncies és pujar un esglaó més en tot aquest afer, que el bufet d’advocats que represento no ha oblidat mai”, subratlla Quintana. “I honestament, pensem que tard o d’hora s’arribarà a indemnitzar tota aquesta gent”, hi afegeix.

Per la seva banda, Puigtió ha explicat que, tot i que no s’han localitzat tots els hereus de la relació de diners espoliats que té l’Ajuntament, sí que se n’han trobat bastants. “Després que se’ns denegués la via judicial, i creure’ns que l’afer ja no tenia més recorregut, volem aprofitar aquesta nova oportunitat”, ha subratllat l’alcalde.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Memòria

El Memorial Democràtic es vol blindar

Barcelona
La crònica

Derna, òrfena; una ciutat sense mares ni líders

Beirut
PALAMÓS

L’alcalde, copilot del cotxe policial multat i conduït per un altre regidor

palamós
política

Mor l’expresident de la República Italiana, Giorgio Napolitano

barcelona
estat francès

La fiscalia francesa demana jutjar Le Pen per malversació de fons públics europeus

barcelona
xina

La Xina i Síria anuncien una associació estratègica

barcelona

VOX proposa una llei que imposaria el castellà a les Balears

BARCELONA

Sumar proposa despenalitzar les injúries a la Corona i l’ultratge a la bandera

barcelona
conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Ucraïna ataca amb míssils la seu de la flota russa del mar Negre a Crimea

barcelona