Política

Creix el recel entre París i Londres

La crisi a Calais, que està afectant els turistes britànics, soscava les relacions bilaterals

Eurotunnel demana indemnitzacions a tots dos governs per les pèrdues d'explotació lligades al flux d'immigrants clandestins

París, Londres i la companyia Eurotunnel es van llançar ahir a un foc creuat dialèctic per mirar de buscar culpables a la crisi que desborda el pas de Calais des de fa dos mesos. Fa una setmana, l'empresa explotadora del túnel transfronterer ja va demanar una indemnització de 9,7 milions d'euros als governs francès i britànic per compensar les despeses i pèrdues d'explotació lligades al flux d'immigrants de les darreres setmanes. “La situació depassa allò que, raonablement, un concessionari és capaç de fer”, van insistir ahir, i van cridar els dos estats a tenir una “reacció apropiada”.

La resposta d'ahir de Bernard Cazeneuve, ministre de l'Interior francès, va ser clara pel que fa al paper d'Eurotunnel en l'augment dels intents de travessar el pas transfronterer, duplicat des de fa dos mesos. “És normal que prenguin les seves responsabilitats”, va atacar. Fa sis dies, en resposta a la demanda econòmica de la companyia, Cazeneuve ja havia criticat que Eurotunnel no havia fet els “esforços necessaris per lluitar contra les intrusions dels immigrants”, i tot i el drama recent encara va presumir recordant que l'Estat francès ha desmantellat disset grups mafiosos dedicats al tràfic de persones pel canal de la Mànega des de principi d'any.

Dimarts, el dia abans de la mort del jove sudanès a l'estret, Cazeneuve es va entrevistar amb la seva homòloga britànica, Theresa May, precisament per tractar de la crisi migratòria que es viu a la zona, intensificada des del juny. Tots dos governs estan treballant en estreta col·laboració, va explicar ahir May, i va remarcar que tant francesos com britànics han destinat més recursos a assegurar la zona de Calais. Als esforços policials de París, Londres hi ha afegit deu milions d'euros per a la construcció de barreres al voltant de la terminal d'embarcament del costat francès, que faran gairebé 2 km de llarg, i deu milions més s'invertiran per reforçar la seguretat. Des de Singapur, el primer ministre britànic, David Cameron, va qualificar ahir la situació de “molt preocupant”. “No té sentit buscar culpables”, va dir, conciliador. “Es tracta de treballar amb els francesos, posar en marxa mesures de seguretat addicionals on calgui”, hi va afegir. Però després d'aquest missatge, Cameron va tenir temps de mostrar la seva solidaritat amb els turistes britànics que es troben “amb dificultats en l'accés a Calais”. El comentari no va ser aleatori. Des de fa dies els mitjans britànics mostren testimonis de turistes que viuen els retards causats pels bloquejos al túnel de la Mànega, mentre creix la sensació que una gran part del problema és l'excessiu laisser-faire del cantó francès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

rússia

Putin inicia el seu cinquè mandat amb més poder que mai

barcelona
política

Mor Joan Rigol, president del Parlament entre el 1999 i el 2003

CAPMANY

La CUP reivindica la creació del Parc Natural de l’Albera

CAPMANY
català

Òmnium denuncia una insuficient oferta de cursos de català

barcelona
guerra a gaza

Els tancs d’Israel entren a Rafah i prenen el control de la part palestina del pas fronterer

barcelona
guerra a gaza

Israel rebutja la treva acceptada per Hamàs i manté els atacs contra Rafah

barcelona
Regne Unit

Downing Street, més a prop

Londres

Trenta anys de llibertat

Barcelona
John Carlin
Periodista i escriptor

“Mandela va saber guanyar-se els enemics”

Barcelona