TRÀNSIT
Els nois gironins tenen més accidents que les noies
Un estudi del RACC revela que de cada quatre accidents on hi ha implicats joves, en tres la víctima és un noi
L'estudi també conclou que l'índex d'accidents per 100.000 habitants és molt elevat
El RACC va presentar ahir a Girona un informe sobre l'accidentalitat dels joves d'entre 15 i 29 anys a les comarques gironines en el període del 2000 al 2010. L'estudi recull, entre molts aspectes analitzats, que hi ha una clara diferència entre nois i noies a l'hora de tenir accidents. En concret, de mitjana, de cada quatre accidents on hi ha involucrats joves, en tres la víctima és un noi. “Això passa perquè ells assumeixen molts més riscos al volant que no pas elles”, explica el gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes.
L'informe constata que fins a un 5% dels nois i noies d'entre 15 i 29 anys, quan surten a la carretera, no porten casc o cinturó de seguretat. L'estudi conclou que els accidents són la principal causa de mortalitat en aquest segment d'edat, i aposta decididament per fer campanyes de prevenció específiques per al col·lectiu. Pel que fa a les infraccions més recurrents, l'excés de velocitat encapçala la llista.
I la conclusió que l'informe posa damunt la taula és demolidora: cada mes, de mitjana, vuit joves moren o queden ferits greument en accidents de trànsit a la demarcació.
Tot i que aquesta xifra negra s'ha aconseguit reduir substancialment durant els darrers cinc anys –aproximadament un 60%– per l'entrada en vigor del carnet per punts o la reducció del límit d'alcoholèmia, el cert és que encara queda molta feina per fer. “Els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els joves, molt per damunt d'altres com ara les drogues o les malalties”, explica Xavier Ruestes.
L'informe també posa en relleu que l'excés de velocitat, seguit de les distraccions al volant, són les principals causes d'accidentalitat entre el col·lectiu. I pel que fa a mesures de seguretat, l'estudi del RACC concreta que cal incidir més a conscienciar els joves sobre aquests dispositius. En concret, perquè un 2% no porten el casc posat quan surten amb moto a la carretera. I en el cas dels qui condueixen cotxe, el percentatge dels que no porten cinturó s'eleva fins a un 5%.
El cap de programes de la Fundació RACC assegura que, tot i que s'hagin aconseguit reduir les xifres de sinistralitat entre els joves gironins, encara s'està lluny d'arribar a les mitjanes catalana i estatal. En concret, la taxa de risc dels nois i noies gironins (que mesura el nombre de morts en accidents de trànsit per cada 100.000 habitants) es troba en un 12,3. A Catalunya i a tot l'Estat, se situa en un 5,9 i un 5,8 respectivament.
El RACC aposta de manera decidida per fer campanyes de prevenció.
LA XIFRA
Risc doble a comarques gironines
L'estudi Joves i conducció, a més de donar dades sobre aquest col·lectiu, també en posa d'altres sobre la taula. I entre totes, destaca la que conclou que un gironí –bé sigui jove o adult– té el doble de probabilitats de morir en un accident de trànsit que un altre català o un espanyol.
Per arribar a aquesta conclusió, l'estudi es remet –de nou– a les taxes de risc. En el cas de Girona, de cada 100.000 habitants, 10,4 moren en accidents de trànsit. En el cas de Catalunya o l'estat espanyol, aquesta xifra se situa a la meitat (4,5 i 4,6, respectivament). El gerent de programes de la Fundació RACC explica que, a l'hora d'explicar el perquè dels accidents, hi ha tres factors que s'han de tenir en compte: el vehicle, la persona i la via. I en aquest darrer punt, Xavier Ruestes admet que, a la demarcació, l'N-II és un punt negre.