Societat

opinió

Cal triar, cal definir models

Potser amb la voluntat de construir un nou país, o potser perquè ens cal repensar el model de societat que volem per al segle XXI, som en un moment d’ebullició i de reflexió sobre l’educació, pilar bàsic per a la construcció d’una societat més justa i solidària, inclusiva i integradora, plural i diversa.

És per això que no podem ajornar més el debat sobre el model educatiu que volem. Perquè no aporten res de constructiu aquells que, des del desconeixement o des de la mala fe, consideren que l’escola d’iniciativa social té un objectiu purament mercantil, o que la singularitat equival a privilegi, o que la igualtat d’oportunitats consisteix a tractar tothom de la mateixa manera.

La qüestió de fons no és l’estèril debat entre escola pública i escola concertada. L’autèntic debat de fons és de model educatiu, però també de societat. I aquí és on demanem que els nostres polítics es mullin. Els nostres infants i joves s’ho mereixen; és una qüestió de dignitat i de responsabilitat. No els podem fallar.

Cal triar entre un model homogeneïtzador o un model divers; entre l’adoctrinament uniformitzador o el respecte a la llibertat individual; cal triar entre l’igualitarisme que amaga oportunitats i problemes o l’acompanyament personal en el procés de creixement; entre una innovació impostada o la iniciativa pedagògica que cerca nous camins per fer créixer les persones i preparar-les per al futur; cal triar entre la imposició de centre educatiu per part de l’administració o l’exercici del dret dels pares a triar l’educació que volen per als seus fills; entre una neutralitat deshumanitzadora o l’educació integral de la persona a partir d’una proposta clara i d’un acompanyament ferm; cal triar entre la formació tecnocràtica o l’educació que surt del cor; en definitiva, cal triar entre enterrar la LEC o enfortir-la a partir dels fonaments del Servei d’Educació de Catalunya.

Més encara, cal triar entre la imposició d’un model públic dominant, que menysprea la iniciativa dels ciutadans, o una societat conscient que allò públic està al servei de la ciutadania, fomenta i aprofita la riquesa de les iniciatives del teixit social, que a partir de la seva singularitat doten la comunitat d’una pluralitat que l’enriqueix; cal triar entre una societat que entén la laïcitat com a imposició i negació del fet religiós o una societat amb una “laïcitat oberta” (en paraules de Francesc Torralba), que reconeix l’espiritualitat com a proposta i via de creixement de les persones.

Nosaltres, famílies que apreciem i valorem la feina que fa l’escola com a part essencial de l’educació dels nostres fills, convençuts que cal dotar-la de coherència; creiem en una educació amb projectes basats en un caràcter propi que singularitza i que esdevé element de diversitat, donant opció a les famílies a decidir els camins per on orientar, de manera coherent, el creixement dels seus infants. Apostem per un model social obert i plural, que en un marc de llibertat i respecte fomenti el desenvolupament integral de les persones.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

Castellar de n’Hug celebra la Festa Major de Sant Miquel

Berga
 

El berguedà Èric Parcerissa, de la Valldan, nou Hereu de Catalunya

Berga
 
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Augment dels núvols dilluns a la tarda

Barcelona
 
Successos

Mor un home en una granja de Centelles en caure amb el tractor en un marge

Barcelona
 

Els presidents de les Audiències Provincials d’Espanya donen el seu suport als jutges catalans

MADRID
 

El 2030 morirà un malalt de càncer cada dos segons al món

BARCELONA
 

Argençola, Copons i Sant Martí de Tous volen obrir Mercabarna als seus productors

Igualada
 
la videoteca

El grup Xiula presenta una cançó antibullying

BARCELONA
 
Castells

Poder tarragoní

Barcelona