Tarragona
Més pressió als propietaris
Un acord puntual amb el PP ha permès al PSC aprovar una pujada d'impostos i taxes clau a Tarragona per la caiguda en picat dels ingressos
Afectarà més l'IBI i la taxa d'escombraries, que s'incrementaran un 9,5%
Va quedar lluny de les primeres xifres d'increment fiscal que va posar sobre la taula l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), però els tarragonins hauran d'assumir l'any vinent el primer increment important dels impostos després de dos anys de congelació. Un acord puntual i gairebé a darrera hora amb el PP va permetre als socialistes, que governen en minoria, tirar endavant una revisió de les ordenances fiscals que va ser molt criticada per la resta de l'oposició (CiU i ICV) i que va rebre qualificatius de “precipitada” i “excessiva”. Els comptes municipals de Tarragona, de fet, necessiten ingressos després de l'impacte de la crisi, la reducció de les aportacions de les altres administracions i, molt especialment, l'efecte de la segregació de l'antic barri de la Canonja, que ara es queda gran part del pastís dels impostos que generen les químiques.
Els més penalitzats amb aquest increment de la pressió fiscal a Tarragona l'any vinent seran els propietaris d'habitatges, ja que se'ls incrementaran un 9,5% els dos rebuts més importants: l'IBI i la taxa d'escombraries. El cop, però, sembla gairebé suavitzat si es compara amb les pujades que recomanava l'àrea d'Intervenció: un increment del 20% de l'IBI i del 47% en les escombraries, percentatges que van quedar rebaixats després de les negociacions amb el PP. Aquest pacte, però, obligarà ara el govern local a retallar la despesa ordinària en el pressupost per a l'any vinent, en què la partida de personal és una de les partides a les quals més s'apunta. Les queixes de les federacions de veïns han obligat a posteriori a pactar també una sèrie d'ajuts per a les persones amb rendes baixes, de manera que aquells que tinguin uns ingressos per sota del salari mínim interprofessional quedaran exclosos de l'augment del 9,5%, a més de mantenir-se el pagament fraccionat en sis terminis de l'IBI que ja s'aplica des del 2009 a Tarragona. Tot i l'increment percentual, el PSC defensa que el tipus municipal que s'aplicarà el 2012 a l'IBI (0,92) és molt inferior al d'altres municipis de l'entorn.
Pel que fa a la resta d'impostos i taxes, l'única alegria per als tarragonins és la congelació de l'impost de vehicles i de la taxa de la grua, mentre que la resta de taxes s'incrementen un 5,4%, és a dir, l'IPC acumulat d'aquest any i de l'anterior.
En la línia de fomentar l'emprenedoria, es congela l'impost de construccions, instal·lacions i obres (ICIO), així com el d'activitats econòmiques (IAE). En tots dos casos, a més, s'incorporen noves bonificacions que poden arribar fins al 90% i que premien l'ocupació i les noves implantacions.