Del col·lapse a la integració urbana

Amb la nova A-7, Cambrils i Miami Platja busquen solucions urbanístiques per convertir l'N-340 en un espai urbà per als ciutadans

La desafectació de l'N-340 al seu pas per Cambrils o Miami Platja, gràcies a l'obertura de l'autovia de l'A-7, configura un nou marc de possibilitats urbanístiques en aquests municipis. Justament, en aquests dos punts de la demarcació de Tarragona l'N-340 ha estat durant tots aquests anys una barrera física que impedia una relació directa i correcta entre el nord i el sud de la carretera que partia literalment en dos els municipis. Aquesta separació, a més, s'ha vist agreujada, alguna vegada, per la mala comunicació entre els dos segments urbanístics que quedaven separats per la nacional. Un bon exemple d'això es pot veure a Miami Platja, on només hi ha dos punts, en més de tres quilòmetres de carretera, per on els vehicles puguin travessar la via per anar d'una banda a l'altra. Ara, el repte és transformar la carretera en un espai més dins la trama urbana de les ciutats.



CAMBRILS, EN TRÀMITS
On la divisió és molt evident és a Cambrils, ja que el pont per on passa la carretera segrega de manera dràstica la circulació normal del municipi. Ara ja fa uns mesos que l'A-7 va entrar en funcionament, i aviat, segons l'alcalde, Robert Benaiges, se signarà el conveni amb l'Estat perquè aquest tram de via passi a mans municipals. Durant aquest 2009, el consistori té previst tramitar bona part de les adjudicacions de les obres que han de convertir la ja antiga N-340 en un espai més de la ciutat. I és que l'assignatura pendent que té ara Cambrils és inserir aquesta zona en l'urbanisme de la ciutat. Per fer-ho, està previst enderrocar el pont, crear una rotonda sobre la riera, connectar tots els carrers que actualment estan tallats per la carretera i crear un pàrquing subterrani de dues plantes amb 550 places.

Tots aquests projectes tenen un pressupost aproximat de 18,5 milions d'euros, dels quals 1,5 provindran del govern estatal a través d'una subvenció. «L'altra part del finançament l'aportarà l'Ajuntament, però també a través de concessions, com és el cas del pàrquing», va exposar Benaiges. En principi, el batlle ha projectat que l'any 2010 es puguin començar a veure els treballs d'obra.



MIAMI, A L'INICI DEL PROCÉS
En el cas de Miami Platja, l'N-340 va significar el començament de tot, ja que entre els anys 1955 i 1960 es va començar a vertebrar el nucli residencial de Miami al voltant d'aquesta via. Tal com indicava ahir l'alcalde de Mont-roig, Fran Morancho, la nacional ha tingut factors positius, com ara ser un atractiu comercial per a algunes empreses, però també negatius com el soroll, les retencions a l'estiu o fins i tot la mort d'algun vianant quan pretenia travessar-la.

L'Estat té previst que a finals d'aquesta primavera o a principis d'aquest estiu entri en funcionament la variant de l'A-7 per Miami i l'Hospitalet de l'Infant. Per aquest motiu, des de l'Ajuntament de Mont-roig ja s'està pensant com canviar la fisonomia de la carretera per introduir-la a la població. D'aquí a uns deu dies s'obrirà un concurs d'idees, en què tècnics i arquitectes podran presentar projectes per convertir l'N-340 en un passeig o una rambla per a les persones. Els que hi vulguin participar tindran 45 dies per fer-ho, i el mes de juny se sabrà qui són els tres guanyadors, que tindran un premi de 20.000, 7.000 i 3.000 euros, segons el premi. Qui guanyi, però, no serà el redactor del projecte final, ja que el consistori té previst crear un pla conjunt que englobi el millor dels tres guanyadors. A més, després d'aquest procés més tècnic, s'obrirà un període de consulta i participació ciutadana, en què els veïns podran dir la seva sobre el nou espai de Miami. En principi, a finals d'aquest mandat, ja s'hauria d'haver fet un petit tram del projecte, just el del costat de la plaça Tarragona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.