Del col·lapse a la integració urbana
Amb la nova A-7, Cambrils i Miami Platja busquen solucions urbanístiques per convertir l'N-340 en un espai urbà per als ciutadans
La desafectació de l'N-340 al seu pas per Cambrils o Miami Platja, gràcies a l'obertura de l'autovia de l'A-7, configura un nou marc de possibilitats urbanístiques en aquests municipis. Justament, en aquests dos punts de la demarcació de Tarragona l'N-340 ha estat durant tots aquests anys una barrera física que impedia una relació directa i correcta entre el nord i el sud de la carretera que partia literalment en dos els municipis. Aquesta separació, a més, s'ha vist agreujada, alguna vegada, per la mala comunicació entre els dos segments urbanístics que quedaven separats per la nacional. Un bon exemple d'això es pot veure a Miami Platja, on només hi ha dos punts, en més de tres quilòmetres de carretera, per on els vehicles puguin travessar la via per anar d'una banda a l'altra. Ara, el repte és transformar la carretera en un espai més dins la trama urbana de les ciutats.
CAMBRILS, EN TRÀMITS
On la divisió és molt evident és a Cambrils, ja que el pont per on passa la carretera segrega de manera dràstica la circulació normal del municipi. Ara ja fa uns mesos que l'A-7 va entrar en funcionament, i aviat, segons l'alcalde, Robert Benaiges, se signarà el conveni amb l'Estat perquè aquest tram de via passi a mans municipals. Durant aquest 2009, el consistori té previst tramitar bona part de les adjudicacions de les obres que han de convertir la ja antiga N-340 en un espai més de la ciutat. I és que l'assignatura pendent que té ara Cambrils és inserir aquesta zona en l'urbanisme de la ciutat. Per fer-ho, està previst enderrocar el pont, crear una rotonda sobre la riera, connectar tots els carrers que actualment estan tallats per la carretera i crear un pàrquing subterrani de dues plantes amb 550 places.
Tots aquests projectes tenen un pressupost aproximat de 18,5 milions d'euros, dels quals 1,5 provindran del govern estatal a través d'una subvenció. «L'altra part del finançament l'aportarà l'Ajuntament, però també a través de concessions, com és el cas del pàrquing», va exposar Benaiges. En principi, el batlle ha projectat que l'any 2010 es puguin començar a veure els treballs d'obra.
MIAMI, A L'INICI DEL PROCÉS
En el cas de Miami Platja, l'N-340 va significar el començament de tot, ja que entre els anys 1955 i 1960 es va començar a vertebrar el nucli residencial de Miami al voltant d'aquesta via. Tal com indicava ahir l'alcalde de Mont-roig, Fran Morancho, la nacional ha tingut factors positius, com ara ser un atractiu comercial per a algunes empreses, però també negatius com el soroll, les retencions a l'estiu o fins i tot la mort d'algun vianant quan pretenia travessar-la.