El tren convencional suposa 4 anys més d'obres a Girona
En el millor escenari, si els treballs comencessin el 2013 s'allargarien com a mínim fins al 2017
Entre Pedret i l'estació es farà un túnel amb tuneladora de 2.224 metres de llargada
El projecte que ha de permetre el pas subterrani del tren convencional per la ciutat de Girona suposarà que en el millor dels casos les obres a la capital s'allarguin fins al 2017. En el projecte fet per Adif es preveu que si les obres de les fases 2 i 3 es fessin al mateix temps, durarien uns quatre anys, als quals caldria sumar-hi entre mig any i deu mesos més per la tramitació administrativa del projecte.
En els projectes executius es preveu que la fase més llarga sigui la que ha de connectar el sector de Mas Gri, a l'estació de mercaderies, amb el parc Central, que es preveu que duri uns 40 mesos. Aquest tram, d'uns 1,9 quilòmetres de llargada, s'executarà amb un fals túnel, i l'any 2007 es preveia un preu de licitació de gairebé 218 milions d'euros.
L'altre tram, d'uns 2,8 quilòmetres de llargada, es preveu que es faci amb tuneladora i ha de servir per enllaçar el sector de Pedret amb l'estació del parc Central. Un dels fets destacables és que en el projecte es preveu que la tuneladora comenci a foradar des Pedret en direcció cap al centre de la ciutat. En aquest cas, el termini d'obres se situa en els 36 mesos i un cost de gairebé 136 milions. La tuneladora tindrà les mateixes dimensions que la Gerunda, que va fer el túnel del TAV, és a dir, amb un diàmetre interior de 10,95 metres. Tot i ser de les mateixes característiques, Adif haurà d'encarregar una nova màquina tuneladora per fer un total de 2.224 metres, que en aquest cas no passarà en cap moment per sota d'habitatges, com sí que hi passava en el cas del TAV. El túnel resseguirà en bona part el traçat de l'actual viaducte en paral·lel i al sector de Bonastruc de Porta es preveuen executar pilons de formigó per garantir la seguretat del mateix viaducte i dels edificis pròxims.
Preocupa el temps
El regidor responsable del projecte del tren ferroviari i portaveu de CiU, Carles Ribas, va admetre que ara “la principal preocupació és el temps i saber el calendari”. Ribas considera que “no hi ha cap impediment perquè les dues fases es puguin fer de manera simultània”, un fet que evitaria que les obres s'allarguessin fins a més de sis anys. L'equip de govern es planteja tres hipòtesis; la més favorable és que el 2013 el projecte figurés íntegre en el pressupost de l'Estat, amb els 353,6 milions de cost, i es comencés tota l'obra. Ribas admet, però, una segona hipòtesi: que “les qüestions econòmiques allarguin l'horitzó”, i va garantir “no afluixar perquè es faci com més aviat millor”. El tercer escenari “ni ens el plantegem”, va afirmar Ribas, però seria que s'aturés el projecte.
“És un bon projecte”
El govern de la ciutat, a instàncies dels tècnics que han revisat el projecte constructiu per fer passar sota terra el tren convencional, qualifiquen de “bon projecte” com es reflecteix l'obra en la part constructiva. Això sí, cal tenir present que els projectes de les fases 2 i 3 daten del juny i l'octubre del 2007, un fet que obligarà a revisar completament el projecte i que podria suposar un encariment d'aquests 353 milions i escaig que hi havia de previsió. De fet, aquesta quantitat és la que va avançar l'aleshores ministre, José Blanco, l'abril de l'any 2010.