desfilada de moda
‘Instagramers’ al poder
La 080 obre amb els dissenys de Ze García, que fa desfilar 13 ‘influencers’
Amb protagonistes com Dulceida, que té més de 2 milions de seguidors, l’aposta busca impacte mediàtic i modernitat
Fins divendres hi participen 32 creadors i marques
Rossy de Palma i Blanca Li faran un homenatge pòstum a Azzedine Alaïa
La 080 va obrir portes ahir amb un esclat millennial de la ma de José María García (Ze García), que va omplir la passarel·la de clientes seves, o el que és el mateix, d’un grapat de les influencers més populars a les xarxes, encapçalades per Aida Domènech (Dulceida) que passa dels 2 milions de seguidors a Instagram. Entre totes, sumen 10. Hi desfilaven amb els seus dissenys de festa 13 it girls i 8 models , entre les quals Joana Sanz, Mayka Merino i Marina Pérez. “No vull que ningú pensi que estic substituint les models, tot el contrari, em fascinen i defenso el seu ofici”, deia el jove modista, que només veu avantatges en la fusió: “Crec que compartir passarel·la amb instagramers pot fer que siguin més vistes.”
La diferència entre unes i altres es feia evident en l’estil de desfilar, el físic i també en la roba, ja que les professionals vestien peces de la col·lecció en tonalitats blaves i ataronjades inspirades en els quadres de Klimt més puntillistes, i les famoses totes amb dissenys en blanc amb brillantors, escots i transparències. “Són peces concebudes amb una idea molt visual i teatral amb la base de costura dels mestres com Worth o Dior”, deia el creador. “Ha sigut un treball molt intens vestir-les a totes!” En la part més colorista vam veure alguna americana que recordava Dior combinada amb teixits molt fluids i vestits de festa per a dones de gustos molt clàssics que es volen veure sexis.
La seva amiga Dulceida havia desfilat en una ocasió a Madrid fa temps però mai en una d’oficial d’aquesta mena. “Llavors ho vaig fer com vaig poder, però ara fa dies que assajo pel passadís de casa”, comentava abans de sortir a escena un punt preocupada per com d’ajustat era el seu model. “Hem fet tres sortides, la primera estava nerviosa, la segona ja no i la tercera he gaudit mentre els meus amics em cridaven per animar-me.” A Nina Urgell li va tocar el vestit més sexi, farcit de transparències (“no em sento incòmoda”, deia) i a Jessica Goicoechea (que frega el milió de seguidors) el de la núvia final, tot i que de fet, gairebé totes semblaven núvies. Laura Escanes (amb Risto a primera filera) lluïa voluminosa faldilla. Altres noms eren Marta Lozano, María Pombo, Carla Hinojosa, Marta Riumbau... I la gironina Patry Jordan, a qui el dissenyador va vestir per anar a Canes l’any passat.
Amb l’elecció de Ze García per obrir la 080 Barcelona Fashion Week ha fet una aposta clara per la repercussió mediàtica de la cita entre les noves generacions. José María García, que deu el seu èxit a l’empenta de les xarxes socials, acull al seu atelier moltes joves seguidores de les it girls, però també altres clientes que s’informen per Instagram abans d’anar de botigues, i fins i tot mares de millenials. “Em sorprèn que a l’Estat no hi hagi més firmes que aposten per les influencers”, diu, i assenyala que en la recent edició de la passarel·la d’alta costura de París hi havia instagramers d’aquí convidades per firmes tan potents com Dior.
Entre els referents del dissenyador, que havia desfilat un cop abans d’aquest en la 080, hi ha la desfilada secreta que Tom Ford va fer el 2010 a Nova York (“on van aparèixer sobre la passarel·la celebritats com Beyoncé”) i les més actuals de Dolce&Gabbana amb mediàtics fills de famosos barrejant-se amb els models: “En el seu cas tot és més difós i ràpid, jo prefereixo que tinguis la teva estona per mirar-te bé cada disseny que desfila.”
L’aposta per les instagramers va fer que la primera filera al recinte modernista de Sant Pau no hi hagués actors ni famosos d’altres àmbits, i la situació actual va reduir la presència política a Pau Villoria, secretari d’Empresa; Muntsa Vilalta, la directora general de Comerç, i Jaume Collboni. Ahir només es va fer una desfilada perquè el calendari s’encavalcava amb la jornada final de la passarel·la madrilenya.
La 080 arriba a la XXI edició amb el mateix pressupost que anys anteriors (1,3 milions) sufragat per l’administració catalana i patrocinadors. Fins divendres hi desfilaran 32 dissenyadors i marques, alguns de llarga trajectòria en la 080, com ara Míriam Ponsa i Txell Miras (que desfilen avui amb 6 noms més). Hi haurà premis i es farà de nou el Showroom, que posa en contacte les firmes catalanes amb compradors internacionals.