Salut

Consulta mèdica per correu electrònic

L’eConsulta permet als ciutadans enviar consultes al seu metge sobre qüestions no urgents

Prop de 1.500 pacients i 200 professionals mèdics i d’infermeria de la regió sanitària de Girona ho fan servir de manera habitual

Metges i pacients destaquen que permet estalviar tràmits i temps

Prop de 1.500 pacients de la regió sanitària de Girona fan servir de manera habitual els correus electrònics per comunicar-se amb el metge de família o el professional d’infermeria per temes que no requereixen una resposta urgent. Ho fan en el marc de l’eConsulta, una eina de consulta no presencial entre l’usuari i el professional de la salut que permet una comunicació segura i confidencial. Des que es va posar en marxa el programa, a final del 2016, com un servei integrat a la plataforma digital La Meva Salut, fins a l’actualitat, l’ús d’aquest programa es va estenent progressivament entre els ciutadans i els professionals de l’atenció primària. En aquests moments, hi ha 206 metges i infermeres de la demarcació que el fan servir com un complement a l’atenció presencial. L’eConsulta permet als ciutadans enviar consultes al seu metge en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu, també mòbils.

La directora de l’equip d’atenció primària (EAP) de Santa Coloma de Farners, Mònica Fradera, fa aproximadament un any que ho fa servir i assegura que des d’un primer moment li va semblar que era una eina “genial”. “És imprescindible en els temps actuals, sobretot quan es tracta de resoldre qüestions que no impliquen una visita presencial”, exposa la metgessa, que, arran d’assumir la direcció, pot dedicar menys hores a visitar els seus pacients. Comentar unes analítiques o proves com ara una radiografia i modificar un pla de medicaments que no s’acaba d’ajustar al pacient són alguns dels temes que es poden abordar a través de l’eConsulta. “Són qüestions que ocupen espai en l’agenda i que resten temps per atendre usuaris que arriben al consultori malalts”, explica. Dels més de 800 pacients que té assignats, actualment manté una relació per mitjà de l’eConsulta amb 66 i confia que a poc a poc el programa vagi guanyant fidels. “Per a mi hi ha un abans i un després de l’eConsulta”, indica.

“Trobo que és un sistema molt útil”, assegura Dolors Guillamí, una pacient de la doctora Fradera de 72 anys que s’ha adaptat perfectament a l’eConsulta. Segons explica, pel fet de viure en una urbanització situada als afores de Vilobí d’Onyar, aquest sistema de comunicació li estalvia desplaçaments. I sobretot, i segons ressalta, li evita els temps d’espera a les sales del consultori. Indica que darrerament s’ha comunicat amb la doctora Fradera per aquest sistema per ajustar bé un fàrmac anticoagulant que s’ha de prendre abans de sotmetre’s a una extracció d’un queixal. “És perden moltes hores esperant i les hores són precioses”, afirma. Creu, però, que el sistema necessita millorar des d’un punt de vista informàtic perquè sovint “es penja” i queda inoperatiu.

Albert Bitlloch, de 43 anys, un altre pacient de la doctora Fradera, considera que l’eConsulta li dona molta autonomia. “Visc a Vilobí però treballo a Girona i passo moltes hores fora de casa. Si hagués de demanar hora per a segons què em tallaria completament el matí”, raona. “Per a mi representa un estalvi de temps i a més deixo buit el lloc per a un altre pacient que sí que necessita la visita presencial”, hi afegeix. A Bitlloch, va picar-li fa poc una paparra i, si bé inicialment va anar a urgències perquè el visitessin, posteriorment va transmetre els dubtes que li van sorgir a través de l’eConsulta. “És un sistema que també em dona molta tranquil·litat perquè sé que tindré una resposta al cap d’un dia o dos, depenent de si hi ha un cap de setmana pel mig o no. A més, tot queda arxivat i puc tornar-ho a mirar sempre que vull”, explica. Fonts del Departament de Salut ressalten que la implantació d’aquest instrument representa un canvi cultural tant per a professionals com per a pacients i que es fa lentament perquè “es vol fer bé”. Ara per ara, són els metges de família els que ho proposen als pacients que creuen que els pot ser útil.

LES XIFRES

4
vegades
a l’any accedeixen de mitjana els usuaris a l’espai digital La Meva Salut.
16
anys
és l’edat a partir de la qual ja es pot demanar l’alta per accedir a LMS.

Un 89% d’usuaris ho recomana

Els equips d’atenció primària (EAP) de la regió sanitària de Girona en què més s’ha utilitzat l’eConsulta al llarg d’aquest any són els de Montilivi/Vila-roja de Girona (amb 818 consultes de 242 pacients), Pineda de Mar (amb 510 consultes de 126 pacients) i Olot (amb 393 converses i 164 pacients). D’acord amb els resultats d’una enquesta de satisfacció de l’eConulta que es va fer a tot Catalunya, el 68,5% fa una valoració entre força satisfactòria i molt satisfactòria i el 89% ho recomanaria. El 87,8% creu que l’eina és fàcil o molt fàcil d’utilitzar i el 67% creu que li ha permès substituir visites presencials sempre i el 15%, en alguna ocasió. Salut recorda que, per a casos urgents, es pot trucar al 016 CatSalut Respon, adreçar-se directament al CAP o a un centre d’urgències d’atenció primària (CUAP) o a un servei d’urgències hospitalàries.

Prop de 70.000 gironins poden usar La Meva Salut

N.A

Des del gener del 2018 fins al setembre, s’han registrat, a la demarcació de Girona, un total de 195.615 accessos a la plataforma digital La Meva Salut (LMS). És un espai digital segur que permet a la ciutadania, a través d’una identificació digital, accedir a la seva informació personal de salut, fer consultes i realitzar tràmits electrònics de manera segura i confidencial. Actualment, a les comarques gironines, hi ha 68.146 usuaris acreditats i d’aquests, 47.997 que accedeixen al portal. El nombre de persones acreditades s’ha anat incrementant: l’any 2016 n’hi havia 30.430 i el 2017 va créixer fins als 53.818 i aquest any, fins al setembre, fins als 68.146. Amb relació a la població que podria ser-ne usuària (a la regió sanitària 673.000 usuaris majors de 18 anys usen els CAP), les xifres encara són baixes. Cada usuari accedeix a LMS una mitjana de quatre vegades a l’any.

Aquesta setmana s’han ampliat les funcionalitats que ofereix, ja que permet l’accés de mares i pares o responsables legals de menys de 16 anys. Una altra de les novetats és que l’edat per accedir-hi s’avança, i ha passat dels 18 anys als 16. Per demanar l’accés a LMS dels menors de 16 anys caldrà anar al centre d’atenció primària (CAP) o als hospitals acreditats per fer el tràmit, presentant la documentació necessària. Pel que fa als menors d’entre 16 i 18 anys serà necessari que aquests autoritzin l’accés als progenitors o tutors. El Servei Català de la Salut treballa per incorporar-hi altres funcionalitats orientades a la interacció i transacció amb el sistema de salut, amb l’objectiu de personalitzar-la amb continguts específics segons els interessos personals. LMS és un projecte estratègic del Sistema Nacional de Salut que vol afavorir la participació i la corresponsabilitat de la ciutadania en la cura de la pròpia salut.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva