la crònica
Les quatre torres
Mataró té a mig fer el macroprojecte dels quatre edificis a primera línia de mar
En plena crisi de la construcció han quedat arreu gran projectes mig aturats. És el cas de les dues torres que queden per fer a la façana marítima de Mataró, a l'alçada del port. El govern municipal hi va dibuixar quatre grans edificis de deu plantes que havien de convertir-se en un nou símbol de la ciutat. De fet, venien a ser la competència a l'antiga Torre del Maresme, que, tot i ser més antiga, continuarà sent la més alta de totes. Ara que en el sector immobiliari no hi ha gaire moviment, l'empresa promotora de les torres SR Constructors i Promotors s'ho agafa amb calma. Segons explica una de les responsables comercials, Marta Sentís, el projecte no està aturat i es farà tard o d'hora, però no hi ha pressa. «Ara que no es venen pisos no és el millor moment per tenir més costos», reconeix. Aquesta empresa té per vendre encara habitatges que va fer a l'entrada de la ronda Barceló. A nivell urbanístic, ara tot es mou més a poc a poc i per això fa només unes setmanes que es va fer la reparcel·lació d'aquest sector per definir d'una vegada el sòl privat i l'espai públic que hi quedarà. Mentre es porten a terme aquests tràmits l'empresa té més temps per dissenyar el projecte que encara no tenen enllestit. Igual que les altres dues torres, seran pisos d'habitatges, però no seran torres bessones. I potser millor, perquè posats a criticar els dos edificis que ara per ara s'han aixecat no són res de l'altre món. Les balconades de vidre deixen veure tot el que no es pot amagar. Des de roba estesa fins a alguna antena parabòlica que després va desaparèixer. De fet, els veïns que van anar a viure en els pisos ja construïts, molts dels quals van ser de lloguer, es van queixar dels acabats i de com l'empresa va deixar d'empantanegada l'obra. Les presses amb què es van acabar els habitatges també van passar després factura als inquilins i nous propietaris.
Entre les torres quedarà amagada la nau industrial del Vapor Gordils, incloent-hi la xemeneia. En aquest edifici, que ara sembla que hagi resistit la Segona Guerra Mundial, l'Ajuntament va anunciar que negociava amb l'Estat el possible trasllat de les oficines d'Hisenda, que encara estan al costat del cinema Iluro. Si la proposta tira endavant, els veïns de les quatre torres no hauran de fer gaire camí per fer gestions, ja que tindran a tocar el nou edifici de la Seguretat Social i el d'Hisenda.
Tot aquest sector de serveis i residencial és a prop de l'estació de trens. Aquest és un dels reclams per vendre els pisos i atraure els veïns que busquin facilitats per anar a treballar a Barcelona amb transport públic. A l'altre costat de l'estació de Renfe, però, s'hi preveuen construir també més blocs de pisos. Serà un nou barri per a la ciutat amb més d'un miler d'habitatges. Els edificis ocuparan els terrenys de l'antiga fàbrica d'autobusos de l'Iveco-Pegaso, que ara és un gegant descampat. Abans no es recuperi el mercat immobiliari i la gent es torni a engrescar com si fos boja per comprar pisos tampoc s'hi farà res de res. Per això l'Ajuntament ja hi ha buscat uns nous usos, si més no per aquest estiu. Els grans concerts del Cruïlla de Cultures es faran en aquest recinte, a tocar de les vies del tren i de les naus industrials. Així, els grups que toquin fins a la matinada segur que no molestaran ningú, i per fi la gent del Parc Central podran dormir més tranquils. Els primers a habitar l'Iveco-Pegaso per escoltar música tindran totes les facilitats per arribar puntuals si vénen amb tren. Farà pensar amb les cues de joves que no fa gaire anaven de l'estació fins a les discoteques d'aquest mateix polígon.