Ciència

La contra

Un colós ecològic sobre l'aigua

Les Drassanes Dalmau d'Arenys de Mar han construït el catamarà propulsat per energies renovables més gran d'Europa destinat a l'ús turístic i amb capacitat per 150 passatgers

Un dels reptes del segle XXI és poder fer compatible la tecnologia amb les energies renovables. Les Drassanes Dalmau d'Arenys de Mar –conjuntament amb l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)– han aconseguit aquesta fita amb la construcció de l'Eco Slim, un catamarà propulsat per energies renovables que és el més gran d'Europa d'aquestes característiques a més de ser el primer de l'Estat que circularà pel mar. I és que al continent hi ha embarcacions similars propulsades amb energia elèctrica, però són de navegació fluvial interior i no tenen la mateixa capacitat. L'Eco Slim disposa d'una eslora de 24 metres, una amplada de 10 metres i mig i pesa 35 tones; està destinat al turisme amb una capacitat per 150 passatgers i pot navegar a una velocitat de fins a 10 nusos. L'embarcació funciona a partir de la combinació de l'energia generada per panells solars, turbines eòliques, piles d'hidrogen i generadors tèrmics dièsel-elèctrics, la qual cosa redueix l'impacte ambiental a l'aire i al medi marí i evita la contaminació acústica.

El catamarà és un 40% més lleuger i un 50% menys resistent a l'avenç que les embarcacions tradicionals, la qual cosa permet utilitzar motors de menys potència per obtenir, a la pràctica, les mateixes prestacions. Això fa reduir el cost i també l'impacte mediambiental. L'altra innovació que ofereix és el disseny i el sistema de construcció del buc. I és que és el primer casc que es construeix a l'Estat mitjançant el sistema d'infusió al buit en diferents parts de la nau. D'aquesta manera s'ha aconseguit reduir el seu pes un 50% respecte dels models convencionals. La construcció del catamarà ha costat 1,1 milió d'euros, dels quals el 75% ha estat finançat per l'Estat.

La gerent de Drassanes Dalmau, Glòria Dalmau, explica que és previst –si tot va bé i després de les proves pertinents– que aquest primer prototip comenci la seva vida útil pels voltants de Setmana Santa fent trajectes turístics al port de Barcelona. La gerent es fixa com a objectiu poder construir més embarcacions com l'Eco Slim i reconeix que les previsions apunten que amb vista a la temporada que ve es puguin fer més catamarans ecològics. “Ara mateix hi ha uns quatre clients interessats” confessa Dalmau, que assenyala que “aquest és només el punt d'inici del trajecte del model Eco Slim”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona