vilanova i la geltrú
Nou sistema de la UPC per a la seguretat en la conducció
El campus de Vilanova desenvolupa una tecnologia que s'aplica al cinturó de seguretat
El nou dispositiu detecta el moviment i millora l'eficàcia de la protecció
Augmentar l'eficàcia del cinturó de seguretat dels vehicles controlant el moviment dels passatgers és l'objectiu del nou sistema creat en el si del campus de la Universitat Politècnica de Catalunya a Vilanova. El responsable del projecte és el professor Balduí Blanqué, del grup d'accionaments elèctrics amb computació electrònica (GAECE).
Mitjançant aquesta tecnologia el grau d'eficàcia del cinturó de seguretat s'incrementa, ja que el nou dispositiu detecta en tot moment la posició que ocupa la persona sobre el seient.
Control
La tecnologia que es presenta permet mesurar el desplaçament i conèixer la posició del cinturó de seguretat, una possibilitat que soluciona molts inconvenients dels mesuradors actuals. El dispositiu es pot utilitzar tant per a l'extracció de dades de mesura en l'homologació de vehicles com per activar senyals que facin que es disparin adequadament elements de seguretat del mateix vehicle, com ara els pretensors dels cinturons de seguretat o els coixins de seguretat. Així, el nou dispositiu creat a la UPC millora l'adequació dels elements de seguretat en funció de la posició del passatger. Mitjançant el nou sistema, es redueix el risc de lesions ocasionades per la posició dels ocupants del vehicle.
La tecnologia
La tecnologia creada es basa en la incorporació d'un codificador, és a dir, d'un sensor elèctric, òptic i mecànic que proporciona informació de la posició lineal o angular, i que transforma un moviment de translació o rotació en una sèrie d'impulsos digitals. El codificador s'ha d'incorporar al cinturó de seguretat, i permet obtenir dades sobre la posició, la velocitat i la rotació.
Control electrònic
El dispositiu es complementa amb un sistema de control electrònic que capta el senyal, l'adequa i el processa per tal que pugui ser interpretat pels sistemes electrònics de mesura del vehicle, tant analògics com digitals. Segons la UPC, el mecanisme és viable, i compatible amb qualsevol vehicle i amb qualsevol cinturó de seguretat.
La UPC destaca que la nova patent per augmentar l'eficàcia del cinturó de seguretat constitueix una mostra més de la feina que porten a terme els seus investigadors en matèria de transferència de tecnologia. Per a la UPC, es tracta d'“una tasca indispensable per tal de millorar i fer evolucionar la qualitat de vida de la nostra societat”.
Una proposta útil per al sector de l'automoció
El prototip elaborat a la Universitat Politècnica de Catalunya ha estat provat i validat en col·laboració amb el Laboratori de Seguretat Passiva Applus+ Idiada; al laboratoris'han fet proves estàtiques i dinàmiques amb un trineu utilitzant instrumentació genèrica de mesura.
En aquests moments, a través de l'oficina de patents i llicències de la UPC s'estan buscant empreses del sector de l'automoció que puguin estar interessades en l'explotació d'aquesta tecnologia. El nou dispositiu també pot ser útil per als laboratoris de seguretat passiva, ja que aquesta tecnologia representa un sistema de mesura del desplaçament dels cinturons de seguretat que soluciona els inconvenients dels sistemes de mesura que es fan servir actualment. Així, la Universitat Politècnica està buscant empreses interessades en l'explotació comercial del producte o que desitgin establir acords de col·laboració d'R+D per promoure el desenvolupament d'aquest dispositiu de control del moviment.