societat
La ciència ciutadana a les escoles, sota avaluació
Un estudi del programa RecerCaixa de l'Obra Social La Caixa ha avaluat l'aplicació de la ciència ciutadana, pràctica que inclou la ciutadania en investigacions científiques, a les escoles. Al llarg d'uns tres mesos, 567 alumnes d'entre primer i quart d'ESO han participat, conjuntament amb professors i investigadors, en cinc iniciatives de recerca científica. Els resultats de l'estudi, bastant positius, van ser presentats ahir al CosmoCaixa per Josep Perelló, líder del projecte i investigador d'OpenSystems i Complexity Lab Barcelona de la UB, i Ignasi López, director de ciència i beques de La Caixa. Els alumnes han avaluat el projecte amb un 7,8 sobre 10; els professors, amb un 9, i els científics l'han puntuat amb un 8,2. El 82% dels docents han considerat que l'experiència ha estat positiva i el 75% de l'alumnat, i també els investigadors, han apostat per continuar duent a terme projectes de ciència ciutadana.
L'avaluació ha constatat que la iniciativa ha millorat notablement les competències dels alumnes. El 83% d'aquests han mostrat competències científiques notables i el 76%, comunicatives. El 85% han assolit competències de les TIC i el 81% han mostrat una actitud motivadora vers la iniciativa. Els cinc projectes científics que s'han treballat han estat una aplicació per a mòbil que avalua l'estat ecològic d'un riu, una que estudia la mobilitat humana, un observador de l'estat del mar i dues apps més per avisar de l'existència de mosquits vectors de malalties globals i de plantes al·lergògenes a l'entorn.