Creen molècules protèsiques per restaurar la visió

Han estat desenvolupades per investigadors catalans liderats per l'IBEC i l'IQAC

Es poden activar amb la llum

Un nou tipus de molècules que poden funcionar com a pròtesis per restaurar la visió en casos de degeneració de retina han estat desenvolupades per un equip de científics catalans. Els investigadors de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i de l'Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC) admeten que l'ús d'aquestes molècules en humans encara queda lluny, però en experiments amb ratolins han demostrat la seva eficàcia, així com el fet que es poden activar i desactivar utilitzant feixos de llum a mode d'interruptor, segons publiquen a la revista Nature Communications.

Aquest mètode aconsegueix que proteïnes de les neurones implicades en la visió puguin respondre de manera semblant a com ho fan en condicions fisiològiques normals, desencadenant una resposta quan reben llum. Aquesta nova tecnologia podria obrir noves vies de tractament per a algunes malalties oculars com ara la retinosi pigmentària, la degeneració macular i altres malalties de la retina.

“Les molècules que hem dissenyat s'activen per la llum, que les fa canviar de forma, cosa que modifica la seva interacció amb els receptors neuronals implicats en l'enviament de senyals visuals al cervell”, explicava ahir Amadeu Llebaria, investigador de l'ICAQ que ha liderat la investigació juntament amb Pau Gostoriza de l'IBEC.

LA XIFRA

4
centres
catalans han pres part en la recerca: l'IBEC, l'IQAC, l'Institut Català d'Investigacions Químiques i l'IRB.

El CRG reprograma cèl·lules de la retina en viu

El Centre de Regulació Genòmica ha demostrat que es poden reprogramar les cèl·lules de la retina in vivo per regenerar fotoreceptors en ratolins. La investigació, publicada a The Journal of Clinical Investigation, permet avançar cap a la prevenció de la degeneració de la retina, que es produeix per la pèrdua de fotoreceptors, és a dir, de les neurones sensibles a la llum que permeten la visió. “Aquest descobriment podria representar una nova estratègia terapèutica per revertir la degeneració de retina”, indica Daniela Sanges, investigadora de l'equip liderat per Pia Cosma, professora d'investigació Icrea del CRG. Actualment no hi ha gaires aproximacions terapèutiques per al tractament de la ceguesa derivada de la degeneració dels fotoreceptors.