L’àrea metropolitana tindrà tarifa plana en el transport públic
A partir de l’1 de gener es podrà viatjar a tots els municipis metropolitans amb la mateixa tarifa de la zona 1, afavorint així l’ús del transport públic
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està formada per 36 municipis. Actualment, divuit d’aquests municipis metropolitans formen part de la zona 1 del sistema tarifari integrat del transport públic, i els divuit municipis metropolitans restants formen part de la zona 2del sistema tarifari integrat del transport públic.
Segons el director de l’Àrea de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas, aquesta situació representa una “anomalia“ pel que fa a l diferència de tarifes que han de pagar els viatgers d’uns o altres municipis, ja que el decalatge pot arribar a un increment del 97% segons el títol de transport en la segona corona. L’AMB ha atès la reivindicació històrica per part dels municipis metropolitans que conformen la segona corona per igualar i estendre les tarifes de la zona 1 a la zona 2.
Segons ha avançat Bigas, la implementació de la Tarifa Plana, aprovada recentment per l’ATM, tindrà dues fases, la primera de les quals començarà l’1 de gener de 2019, quan es farà realitat la tarifa plana de transport públic a la Metròpolis Barcelona, i així els 36 municipis que formen l’AMB funcionaran con una única zona tarifària metropolitana. Bigas remarca l’impacte econòmic positiu que això tindrà en el preu dels bitllets i dels títols: “la Tarifa Plana implica que ningú passa a pagar més, sinó que hi ha molta gent que pagarà menys. La reducció de preus és essencial per afavorir l’ús del transport públic”, ha afegit. Això implicarà, d’altra banda, que els municipis de la zona 2 passaran a pagar el tribut metropolità, com ja fan els municipis de la zona 1. En una segona fase es preveuen millores del servei de transport públic i les infraestructures en aquests 18 municipis de la segona corona. També es traspassarà, a favor de l’AMB, alguns dels serveis de transport d’aquests municipis, dels quals fins ara l’organisme metropolità no en té competència
Les zones no canvien
Tot i implantar la tarifa plana metropolitana, la divisió de zones es manté en la resta d’àrees de l’entorn de Barcelona. Un exemple seria el cas de viatjar de Sant Cugat a Barcelona, en el que les zones 2 i 1 passen a tenir Tarifa Plana. Però en el cas de viatjar de Sant Cugat a Terrassa sí que es viatjarà de la zona 2 a la zona 3 tal i com es feia fins ara.