Educació

L'aprenentatge en joc

La ludificació irromp a les escoles com una eina per motivar els estudiants i millorar l'adquisició de competències

Implantar-la necessita suport tècnic i que es faci amb sentit i sense pressa

Catalunya viu una febre per la innovació educativa. Les escoles anomenades disruptives tenen una demanda desbordant i el vocabulari d'educadors i pedagogs s'ha omplert d'anglicismes. Un dels últims a incorporar-se, gamificació (de l'anglès gamification), o ludificació, que no és altra cosa que aprendre jugant.

De fet, l'invent no és nou. “Aplicar el joc s'ha fet sempre”, afirma Oriol Ripoll, professor de creació de jocs a Enti, el grau de videojocs de la Universitat de Barcelona (UB), que reivindica la forta tradició en aquesta matèria que hi havia a Catalunya el segle passat. “Al que feien l'Escola del Mar, l'Escola del Bosc i Montessori ara en dirien ludificació”, assegura Ripoll. La diferència és que ara se li ha trobat un nom i “s'ha intentat estructurar” i treure'n profit per a l'educació.

“La ludificació educativa pot aconseguir recuperar l'essència de l'aprenentatge, que no és sinó la voluntat de desenvolupar les pròpies capacitats”, assenyala Rita Barrachina, dissenyadora de jocs i experta en ludificació. “A diferència del sistema tradicional d'aprenentatge per calaixos (matèries), aprendre basant-se en jocs o activitats lúdiques permet un aprenentatge interactiu, més significatiu i transversal, amb més implicació de l'alumnat i, per tant, més interès i millor comprensió dels conceptes”, afegeix.

Barrachina destaca que “jugant es desenvolupen, de manera transversal, competències artístiques, lingüístiques, comunicatives i matemàtiques”. “El problema que tenim és que la gran majoria dels infants no entenen per què serveix el que aprenen.”

En principi, tot semblen avantatges, però introduir la ludificació no és fàcil en un sistema educatiu encara massa rígid. “Està molt bé això de modernitzar-se i ser disruptiu, però els mestres necessiten suport més enllà del que puguin aprendre sobre noves eines i tècniques d'aprenentatge lúdic, tecnològiques o no”, alerta Barrachina. “Més enllà de certs conceptes i aplicacions –afegeix–, si parlem d'experiències d'aprenentatge basades en jocs o videojocs, necessitaran suport d'altres figures, com dissenyadors de jocs, programadors o artistes i de noves figures com el facilitador de tecnologia.”

A banda dels problemes de recursos humans i materials, Ripoll avisa del risc de “postureig”. “Hi ha el perill que ens passem amb les ximpleries i de qualsevol cosa en diguem ludificació. La ludificació és una experiència propera i no qualsevol cosa amb un disseny maco”, afegeix Ripoll, que alerta, però, que la “revolució educativa” s'ha de fer “a poc a poc”: “Si les escoles innovadores pretenen girar-la com un mitjó de la nit al dia no se'n sortiran.” La clau, per tant, és no tornar-se boig. “No podem caure en el parany que si no ludifiques no ets bon professor. No passa res si expliques”, afegeix el professor de creació de jocs.

La classe magistral, doncs, encara té corda per a estona. “Poden ser molt enriquidores –admet Barrachina–, ara bé, aprenem més fent que escoltant. Personalment, trobo que les classes magistrals estableixen certa jerarquia, cert protagonisme invertit: a l'aula, el protagonista hauria de ser l'alumne i no pas el docent.”

Estan preparats el sistema educatiu i els docents per entomar aquest canvi de paradigma? Els mestres s'escuden sovint en l'excés de matèria dels currículums per no incorporar noves tècniques a la docència. Ripoll, però, no hi veu un escull insalvable. “El bon professor flirteja amb la llei i adapta el currículum a les necessitats dels alumnes. Per exemple, no cal que els estudiants s'aprenguin de memòria el sistema solar, però sí que l'entenguin”, diu Ripoll.

A Catalunya, la ludificació en l'educació formal tot just s'està començant a implantar. “Hi ha experiències aïllades de bons professors amb bones experiències”, diu Ripoll. “En general s'aprofita l'auge dels videojocs, la programació i la robòtica educativa per ensenyar de forma més lúdica i significativa”, afegeix Barrachina, que explica que, “tot i que la innovació és desigual”, ja “s'estan modificant currículums educatius” per incorporar-la.

Hi ha el perill que ens passem amb les ximpleries i de qualsevol cosa en diguem ludificació
Oriol Ripoll
professor de creació de jocs
El joc permet una major implicació de l'alumnat, més interès i millor comprensió dels conceptes
Rita Barrachina
dissenyadora de jocs
Fer classes ludificades és una feinada, però si tenen sentit, els alumnes volen treballar
Natxo Maté
professor de secundària

Els crítics veuen el mètode simplista i frívol

La ludificació té molts defensors i, generalment, molts entusiastes, però també detractors i crítics tant amb el concepte com amb l'aplicació que se'n fa. Alguns addueixen que el joc aplicat a l'aprenentatge distreu d'allò que s'ha d'aprendre perquè se serveix d'estímuls externs com poden ser els punts i les recompenses. D'altres consideren la ludificació un mètode simplista i temen que si les aules es converteixen en terrenys de joc es perdi l'últim reducte on els nens estan quiets i escoltant en silenci. Els experts en ludificació, però, rebaten aquests arguments: “El que potser els infants aprenen [amb l'ensenyament tradicional] és a ser respectuosos amb l'autoritat, que és la figura que primer et trobes al col·legi i després a la fàbrica”, replica la dissenyadora de jocs Rita Barrachina. En aquest mateix sentit s'expressa el professor de creació de jocs a Enti, el grau de videojocs de la Universitat de Barcelona (UB) Oriol Ripoll. “Els nens estan concentrats quan els interessa una cosa. Que hi ha risc de frivolització? Potser sí, però tres hores de classe tradicional tampoc garanteixen que s'aprengui.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona