L'FP es consolida com a eina clau per a la inserció laboral
La meitat dels graduats de formació professional treballen, nou mesos després d'haver acabat els estudis
L'empresa de pràctiques es converteix en el canal principal a l'hora de trobar feina
La formació professional (FP) s'està consolidant com una eina útil a l'hora de trobar feina i mirar de superar la crisi econòmica dels últims anys. L'estudi Inserció laboral dels ensenyaments professionals 2016, del Departament d'Ensenyament i del Consell General de Cambres de Catalunya, presentat ahir a Barcelona, confirma les bones expectatives laborals dels graduats en FP, la meitat dels quals (el 50,4%) estan treballant nou mesos després d'haver acabat els estudis, un percentatge que millora el 46,65% de l'any anterior.
Els graduats en cicles formatius de grau mitjà i de grau superior presenten una taxa d'atur inferior a la mitjana de Catalunya (entre 5 i 6 punts percentuals per sota del 17,42% de desocupats de Catalunya) i molt inferior al 37,64% de joves d'entre 16 i 24 anys que no troben feina.
La taxa d'ocupació es dispara entre els joves que han estudiat formació professional dual, és a dir, amb pràctiques en una empresa que, en molts casos, els acaba contractant. Els graduats en aquesta modalitat, que ja n'acull prop de 8.000, tenen una taxa d'ocupació del 70%, molt superior a la resta.
Les pràctiques a les empreses es consoliden com una via eficaç per trobar feina, tal com reflecteix l'estudi, que mostra que, per primer cop, l'empresa on l'estudiant ha fet les pràctiques és el principal canal per trobar feina (en un 26,89% dels ocupats de grau mitjà i un 23,11% dels de grau superior) i passa davant de la xarxa de relacions personals, que ha proporcionat feina a un 23,09% dels graduats ocupats de grau mitjà i a un 20,68% de grau superior.
“La formació professional és un catalitzador de l'ocupació”, va valorar, en la presentació de l'informe, la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, que va destacar els “esforços” dels últims anys per potenciar l'FP, l'“aposta per l'excel·lència” i el “prestigi social” que han assolit aquest tipus d'estudis.