Educació

Ensenyament

Jugar i aprendre a estalviar

50 escoles tarragonines estan inscrites en el programa sobre economia domèstica

Els tallers, adreçats a alumnes de quart d'ESO, estan impartits per voluntaris professionals del sector financer i econòmic

“Comencem un joc!” D'aquesta manera, crida l'atenció un dels voluntaris encarregat d'impartir el Programa d'Educació Financera a les escoles de la demarcació de Tarragona inclòs en el projecte d'Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC). Enguany s'hi han inscrit 50 escoles amb alumnes de 4t d'ESO, ja que són els que es troben en l'últim any d'ensenyament obligatori. L'objectiu d'aquest taller és posar èmfasi en l'economia domèstica i la gestió de les finances personals en el dia a dia, és a dir, que els joves prenguin decisions financeres quotidianes amb coneixement.

Una de les jornades es va desenvolupar recentment al col·legi La Salle de Tarragona, al barri de Sant Pere i Sant Pau, on els alumnes van participar en les diverses activitats que proposa el taller. La primera d'elles, basada en un joc de cinc preguntes, ofereix un primer contacte amb aspectes quotidians, com per exemple aprendre que les ofertes de l'estil 2X1, 3X2 o 4X3 no signifiquen emportar-se sempre una unitat de franc, sinó que s'ha de calcular quina opció surt més econòmica a través del preu de la unitat. Una altra de les activitats, sota el nom de Tu què faries, permet als alumnes aprendre què és un frau i quines conseqüències s'esdevenen quan es fa. El voluntari també mostra als estudiants els diferents tipus d'IVA i s'exemplifiquen amb productes de consum diari, i així poden conèixer quin tipus d'impost té cadascun. Aquest taller també ensenya a identificar una nòmina. Aprendre la diferència que hi ha entre salari brut i salari net és vital per poder saber quants diners realment es cobraran en una feina. Un cop finalitzat el taller, un dels alumnes del centre present a les activitats, Diego Raya, va reconèixer haver quedat sorprès amb “la gran quantitat de diners que et resten de la nòmina”. Alhora, també va destacar el valor de saber estalviar.

Per la seva banda, el professor d'economia de l'escola, Joan Manel Gallard –que recorda que enguany s'ha introduït una optativa d'economia per als alumnes de 4t d'ESO del centre– va remarcar la importància de conèixer aquests aspectes perquè “els alumnes ho tinguin molt present en el seu dia a dia”.

Voluntaris professionals

La peculiaritat del programa és que els tallers són impartits majoritàriament per voluntaris professionals del sector financer i econòmic en actiu o jubilats, que són prèviament formats per l'Institut d'Estudis Financers (IFE). Aquesta formació prèvia, tal com explica un dels voluntaris, Ferran Tarragó, consisteix en una reunió en què es dóna a conèixer el temari que s'impartirà. En total, a Catalunya hi ha uns 700 voluntaris. A banda, s'han format 100 professors de secundària per donar l'opció d'impartir els tallers ells mateixos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia