Ensenyament
Diagnosi dels aspectes més complexos del sistema educatiu a Banyoles
Un estudi elaborat el curs 2015/16 serveix a l’Ajuntament per demanar al Departament d’Ensenyament més recursos per atendre la diversitat
Un estudi elaborat pel servei d’educació de l’Ajuntament de Banyoles i l’equip d’assessorament psicopedagògic, amb la col·laboració dels centres educatius, posa sobre la taula una sèrie de dèficits que dificulten aconseguir objectius com ara continuar atenent de manera correcta la diversitat. La regidora d’Educació, Ester Busquets, assenyala que l’estudi no aporta cap novetat remarcable amb relació a la impressió que es tenia a la comunitat educativa, però sí que permet disposar d’una diagnosi plasmada per primer cop en un document de treball. L’informe, basat en dades del curs 2015/16, s’ha lliurat a la consellera i ja s’ha fet alguna reunió amb el departament per aconseguir més recursos. “Els primers contactes han estat positius”, deia ahir Busquets. La intenció del consistori es poder treballar-ho al llarg del pròxim curs.
Les necessitats
Banyoles té un elevat percentatge de població immigrada i des del curs 1998/99 s’hi està aplicant un pla d’escolarització extensiva. L’estudi posa de manifest que falten recursos per “continuar treballant amb unes ràtios que permetin gestionar de manera equilibrada una elevada matrícula viva que continua arribant al municipi, unitats d’escolarització compartida i unitats de suport a l’educació especial suficients per atendre tot l’alumnat que les necessita, entre altres”. En el text es deixa clara també “la dificultat d’un sector important de la població per assolir les competències bàsiques al final de les etapes de primària i secundària, així com la identificació de perfils d’alumnat que requereixen suport especialitzat el qual els centres no disposen d’una manera estructural ni suficient”.
Molta matrícula viva
Per fer l’estudi es van tenir en compte els resultats de les competències bàsiques de sisè, els resultats finals de l’educació secundària obligatòria, variables amb relació a la convivència, dades demogràfiques, la matrícula viva (en el curs recent acabat hi va haver 110 alumnes que s’hi van incorporar quan ja havia començat) i l’ús de serveis educatius i socials de la població, entre altres dades.
Tota aquesta informació es va presentar a la comunitat educativa en l’últim Consell Escolar Municipal. En aquesta sessió es va explicar que l’Ajuntament ha demanat un equip d’atenció a la infància i l’adolescència propi a la comarca, ampliar la disponibilitat d’hores d’atenció del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil, incrementar l’escolarització en l’etapa de 0-3 anys i treballar des de l’àmbit de salut emocional, entre altres qüestions.