Educació

El TSJ pressiona el govern valencià per fer complir la suspensió del decret de plurilingüisme

La sala demana la identitat de l’autoritat o funcionari responsable de fer complir la interlocutòria per exigir responsabilitats en cas de desobediència

La secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) del País Valencià ha donat un termini de cinc dies a la conselleria d’Educació perquè precisi quines mesures ha adoptat per complir amb la resolució judicial que va suspendre cautelarment el decret 9/17, de 27 de gener, que estableix el model lingüístic educatiu valencià en l’ensenyament no universitari. Segon que ha informat el TSJ a través d’una nota de premsa, els magistrats demanen informació sobre “les mesures adoptades per a l’efectivitat de la suspensió acordada” el passat 23 de maig a instància de la Diputació d’Alacant, que va recórrer el decret del plurilingüisme i va sol•licitar la suspensió cautelar del mateix fins que la sala es pronunciés sobre la seva legalitat.

En la seva resolució, el tribunal sol•licita al govern valencià la identitat de l’autoritat o funcionari responsable de fer complir la interlocutòria que suspèn cautelarment el decret per exigir responsabilitats en el cas de que s’apreciés desobediència. Conta la providència, que no és ferma, es interposar recurs de súplica davant la pròpia sala.

La decisió arriba després que recentment desestimés el recurs de la Generalitat Valenciana contra la mesura cautelar per la qual es va suspendre provisionalment el decret, que regula l’ensenyament i l’ús vehicular de les llengües curriculars, establint un Programa d’Educació Plurilingüe Dinàmic, on el valencià guanya pes de manera progressiva.

La Diputació d’Alacant va interposar recurs per considerar que el decret va en contra de les zones de predomini lingüístic castellà on hi ha exempcions a l’estudi del valencià, segons la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. Així mateix considera que discrimina els alumnes que opten per opcions amb un model educatiu on el castellà és preponderant, no acreditant-los el nivell d’anglès en finalitzar els estudis, com sí ocorre amb els que opten pel model on el valencià predomina.

Els magistrats van entendre que, de no suspendre temporalment la norma “en finalitzar el cicle formatiu, l’acreditació serà inferior per als que optin pel castellà, i el fet que puguin completar-la mitjançant un sistema a determinar evidència que hi ha discriminació entre els que optin per l’idioma castellà enfront del valencià, que no necessitaran cap complementació per a l’acreditació d’anglès “.

Segons el TSJ, la suspensió del decret s’acorda perquè “hi ha perjudici irreparable si s’inicia l’educació en un nivell i no es pot modificar (per un altre de superior), havent d’obtenir el certificat d’idiomes de l’inferior”.

En la seva resolució de juny, la Sala manté que “malgrat el que insisteix el lletrat de la Generalitat, la certificació és diferent per als alumnes que optin pel bàsic, que sempre obtindran una certificació inferior que els que ho facin en el nivell avançat , i aquesta diferència de nivells ve marcada per l’ensenyament en castellà o valencià “.

La sala va rebutjar els arguments exposats per la Generalitat Valenciana, que considerava improcedent la suspensió de la norma en base a la previsió que el decret recorregut només entra en vigor en el curs 2017-2018 per a l’educació infantil, on no s’ha previst l’obtenció de cap certificació. El tribunal va considerar, però, “que aquest argument no pot acceptar-se doncs si no entra en vigor immediatament tampoc pot perjudicar la suspensió”.

Segons que ha informat el TSJ valencià, en aquella decisió de juny, es va rebutjar també la petició plantejada per la Generalitat Valenciana perquè el seu recurs contra la suspensió cautelar del decret fos resolt pel ple de la sala contenciosa administrativa, és a dir pels 23 magistrats que la integren, i no pels tres jutges de la secció quarta que tracten aquest assumpte.

El tribunal va considerar la petició extemporània i va recordar que la convocatòria del ple per a resoldre un assumpte és competència del president de la sala o de la majoria dels membres de la mateixa. Els magistrats assenyalen que la petició “s’hauria d’haver plantejat amb anterioritat, és a dir , al personar el lletrat de la Generalitat “o en el moment en què se li va traslladar per oposar-se a la sol•licitud de mesura cautelar de suspensió plantejada per la Diputació, però” no quan ja s’ha resolt la mesura cautelar de manera no favorable a la tesi de l’administració demandada, intentant modificar la composició del tribunal que ha de resoldre el recurs de reposició “.

La secció quarta va rebutjar també la postura de la Generalitat Valenciana, que entenia que la Diputació d’Alacant no estava legitimada per interposar recurs contra el decret. Els magistrats van concloure que si bé la Diputació d’Alacant no té competències en matèria educativa, “té un interès legítim per sortir en defensa dels drets dels seus ciutadans que cregui infringits o menyscabats “perquè l’administració autonòmica” no és l’única que defensa interessos generals; també ho fa la Diputació actora “. Els magistrats van reiterar que els arguments exposats en l’acte es refereixen “únicament i exclusivament a la mesura cautelar, no al fons del recurs”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia