Educació

Nou curs amb més recursos i demandes de més inversió

Les escoles tindran 5.514 mestres més que l’any passat, però els sindicats reclamen els nivells d’abans de les retallades

La segregació escolar i l’augment d’alumnes a l’ESO, principals reptes

El curs escolar 2017/2018 va començar ahir amb un notable increment de recursos després de les retallades dels últims anys. Els 1.562.780 alumnes d’aquest any, 2.770 més que l’anterior, tindran 5.514 mestres més gràcies a l’acord a què van arribar al gener els sindicats i el Departament d’Ensenyament, que va permetre ampliar un 8,52% el pressupost del 2017 d’aquesta conselleria. Els principals representants de la comunitat educativa celebren l’augment, però avisen que encara falta molt per recuperar la inversió anterior a les retallades.

“Aquest curs ha trencat la dinàmica de retallades i empitjorament de les xifres dels darrers anys”, admet el sindicat Ustec-STEs, en un comunicat. Ustec valora “positivament” l’augment de recursos, tot i que el considera “encara insuficient”. “Per mantenir la mateixa correlació mestres-alumnes de l’any 2010, moment a partir del qual la inversió educativa va començar a enfonsar-se, caldrien encara 7.000 docents més”, argumenta el sindicat, “i per cobrir totes les retallades que no s’han revertit en caldrien 8.300”. Ustec adverteix, a més, que per “aplicar l’imminent decret d’escola inclusiva, la xifra de professorat i personal de suport educatiu hauria de créixer sensiblement per poder treballar amb ràtios de 15 alumnes amb personal de suport”.

En tot cas, el curs que va començar ahir a totes les escoles de primària i en alguns instituts (els centres de secundària tenen un marge de dies per començar i molts no ho fan fins demà) tindrà un 7,1% més de places que l’anterior, amb 4.714 places de docents noves i l’equivalent a 800 destinades a la millora de les substitucions.

Precisament la reducció del temps que es triga a cobrir una baixa –que es cobrirà de forma immediata si és superior a set dies i des de l’1 de setembre en el cas de les que ja estaven previstes abans de l’inici del curs escolar– ha comportat la primera queixa dels sindicats perquè algunes substitucions no es van fer l’1 de setembre.

L’altre gran punt de disputa entre els representants dels mestres i el govern són les places amb perfils específics, que donen a les direccions dels centres més autonomia a l’hora d’escollir els docents que necessiten per dur a terme el seu projecte educatiu. Ensenyament defensa que aquesta eina potencia l’autonomia dels centres i, per tant, la qualitat educativa, mentre que els sindicats ho veuen com un instrument que obre la porta a l’“arbitrarietat” en l’elecció dels mestres.

Més enllà de l’organització dels recursos humans, en aquest nou curs s’han d’afrontar dos grans reptes de fons. El primer, el de la lluita contra la segregació escolar, una qüestió que ja va ser objecte d’anàlisi per part del Departament d’Ensenyament arran d’uns estudis del Síndic de Greuges i que està pendent de la signatura d’un pacte entre aquestes dues institucions, els agents de la comunitat educativa i els partits polítics. El pacte preveu introduir mesures com ara limitar el nombre de matriculacions fora de termini en els centres d’entorns desafavorits i establir un sistema equitatiu en l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials.

L’altre gran repte és el demogràfic. Els darrers anys, a causa de la baixa natalitat, ha caigut el nombre d’alumnes d’educació infantil (P3) que s’incorporen a les escoles, mentre que ha augmentat el nombre d’estudiants que ingressen a l’educació secundària obligatòria (ESO), també per raons demogràfiques. El govern està buscant fórmules com ara la reconversió d’altres espais en aules per atendre tots els alumnes de secundària sense construir més del que caldria en previsió d’una futura davallada també del nombre d’alumnes d’ESO. Les entitats de la comunitat educativa, en canvi, reclamen que es construeixi tot el que calgui, que s’elimini l’alt nombre de barracons escolars que hi ha i s’aprofiti per reduir les ràtios (el nombre d’alumnes per mestre).

El curs comença també marcat per dos fets d’actualitat. D’una banda, els recents atemptats de Barcelona i Cambrils i, de l’altra, la incertesa política que viu el país. Els atacs gihadistes donaran nous elements d’anàlisi al govern a l’hora de revisar el protocol de detecció de la radicalització islamista als centres educatius (Proderai), mentre que l’eventual creació d’un estat independent a Catalunya activaria la posada en marxa d’un nou model educatiu per al qual hi ha punts de vista i propostes molt divergents.

2.770
alumnes
més que l’any passat hi ha en el curs escolar que va començar ahir. En total, 1.562.780.

LES XIFRES

8.300
docents
més caldrien per revertir les retallades dels últims anys, segons el sindicat Ustec-STE’s.

“Normalitat” als centres de Ripoll

El nou curs escolar va començar ahir amb normalitat a Ripoll, tot i el “trauma” viscut les últimes setmanes pel fet que alguns autors de l’atemptat de Barcelona i Cambrils eren d’aquesta població. Així ho van explicar l’alcalde de Ripoll, Jordi Munell, i el director dels serveis territorials de la Generalitat a Girona, Jesús Polanco, que van parlar de “plena normalitat” i absència d’incidents. Polanco va remarcar la cura dels professors i mestres de Ripoll a l’hora de donar respostes a “inquietuds i angoixes” dels alumnes i atendre situacions de dol i d’especial complexitat. Els docents han rebut estratègies per afrontar l’inici de curs, així com materials i orientacions que s’han difós a totes les escoles. A Ripoll, a més, s’han fet reunions de pares prèvies amb els mestres i tutors per afrontar l’inici de curs amb el màxim respecte per la diversitat, segons Polanco.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
la videoteca

El grup Xiula presenta una cançó antibullying

El grup Xiula ha creat RISPECT, una cançó que segons la pròpia banda neix com “un clam” i amb l’objectiu d’esdevenir “una eina pedagògica” per tractar el bullying als centres educatius.A...

BARCELONA
 

Poder tarragoní

Barcelona
 
Participació

Un any de la gran consulta de Salt

girona
 

El Maresme s’adreça a Europa per unificar producte turístic

mataró
 

Olot torna a ajudar per pagar l’IBI

OLOT
 
ISIDRE ESTEVE
PILOT I CONFERENCIANT

ISIDRE ESTEVE “És important perseguir el que un vol, no deixar-ho mai de banda”

St Just Desvern
 

Manifestació a la Vall Fosca per les centrals

La Torre de Capdella
 
societat

Els examinadors de trànsit mantenen la vaga i l’amplien al mes d’octubre

 

Dos anys de lluita a l’Ebre per reclamar la gratuïtat de l’AP-7

amposta