Educació

Societat

La bàscula fa obrir la gana als alumnes

Una escola de Tàrrega impulsa una prova pilot per reduir el menjar que es llença

El ‘Pesa i pensa’ vol fer reflexionar els escolars

Aturar-se a pensar un instant abans de llençar menjar a la brossa. És la iniciativa que promou el menjador de l’escola Maria Mercè Marçal de Tàrrega. Pesa i pensa vol sensibilitzar contra la generació de residus i el malbaratament d’aliments a l’escola. L’acció es concreta en una sèrie de passos que, com a objectiu final, busquen visualitzar la quantitat de menjar que s’acaba llençant. En primer lloc, els alumnes separen els residus orgànics que no es poden menjar dels que sí que es podrien haver menjat. A continuació, pesen de manera sistemàtica i exacta els residus generats en relació amb els àpats servits i ho fan sota la supervisió d’un monitor del menjador. En l’últim pas, els nens i nenes proposen uns objectius a assolir, en funció de les possibilitats de cada grup d’infants. La prova pilot es durà a terme durant tot aquest curs i si els resultats són satisfactoris es començaria a implantar en altres escoles on Quàlia gestiona menjadors escolars. Martí Garcia, impulsor del Pesa i pensa, ha explicat que l’objectiu del projecte és “conscienciar les criatures’’ de què suposa el malbaratament alimentari i que pensin recursos per evitar-lo. Garcia hi ha afegit que això s’aconsegueix pesant els aliments i l’aigua que sobren a cada menjada. Llavors, gràcies al treball conjunt de monitors i infants, es poden generar menys residus amb “tècniques i estratègies’’ de manera col·laborativa.

L’escola Maria Mercè Marçal de Tàrrega és la primera de la demarcació de Lleida on s’implanta aquest projecte, que es va iniciar el 2014. Ja aleshores es va poder comprovar que a partir del segon mes aplicant el mètode de manera sostinguda s’aconseguia una reducció del 35% en el malbaratament alimentari i d’un 50% en la generació de residus al menjador escolar. Des d’aleshores, una trentena d’escoles de Catalunya s’han adherit al projecte i l’han implantat als seus menjadors escolars, a les demarcacions de Barcelona, Girona i ara a Lleida.

El president de l’AMPA de l’escola, Joan Salvador, ha valorat positivament la iniciativa, ja que s’havia detectat que al menjador del centre s’estava llençant molt menjar i calia fer alguna cosa per evitar-ho.

Els mateixos alumnes que no han deixat els plats nets registren els resultats de menjar sobrant en unes gràfiques i, alhora, arriben a conclusions sobre quins efectes té llençar menjar. És a dir, prenen consciència que deixar perdre el menjar també vol dir desaprofitar els recursos naturals, humans i tècnics necessaris per produir-lo, transportar-lo o cuinar-lo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estudiants d’ESO del Ripollès ajuden a persones grans a fer servir el mòbil

camprodon

Recerca a l'abast de tothom

Barcelona
biologia

Comptar i identificar papallones, un clàssic pioner que encara creix

DEMOGRAFIA i visió per computació

Ajudar els ordinadors a crear una xarxa social dels avantpassats

etnografia

Estudiar els pastors actuals per entendre la ramaderia del neolític

contaminació Acústica

Pla per controlar el soroll de l’oci nocturn a les places de Gràcia

ecologia

Detectius als boscos per calibrar la sequera

LA CRÒNICA

Contenidors i senglars a Montjuïc

oceanografia

Surfistes, bussos i banyistes al rescat del mar