Educació

Una lliçó magistral

L’associació de mestres Rosa Sensat va rebre la medalla d’or del Parlament en el primer acte de celebració de la Diada

Va refermar el seu deure d’educar en el pensament crític i lliure, però no al marge de la política

Per què hi ha gent que mata? Per què la policia pega a la gent? Per què trenquen els vidres de l’escola? Aquestes són algunes de les inquietuds dels infants que els professors catalans van haver de respondre durant el darrer curs arran dels atemptats a la Rambla i els incidents de l’1-O. Les recordava ahir Francina Martí, presidenta de l’associació Rosa Sensat, en rebre en nom de l’entitat la medalla d’or del Parlament en el primer dels actes de celebració de la Diada. Tampoc no ha estat un any fàcil per als docents.

“Ens acusen d’adoctrinament. Sabem que la línia entre educar i adoctrinar és molt fina, però també que a l’escola hem de fomentar el debat perquè cada persona aprengui a pensar per ella mateixa i hem de donar les eines perquè cadascú pugui ser una persona emancipada, lliure i crítica. Així ho vam fer el curs passat i ho farem en els que vindran, defensant el valor de l’escola per identificar i fomentar la personalitat de l’infant”, va argumentar la pedagoga en el discurs d’acceptació del premi. La representant de Rosa Sensat va defensar “una educació integral més enllà de notes i rànquings, en què mestres i infants aprenguin a ser feliços aprofitant tot el seu potencial”.

En una lliçó magistral sobre allò que representa educar, Martí va refermar el compromís dels docents amb l’escola democràtica perquè “no hi ha democràcia sense saber comprendre el món” i va defensar la necessitat i la capacitat dels mestres de parlar de política sense imposar els seus criteris personals. “L’educació és política perquè la vida és política i l’escola no pot estar al marge d’aquesta dimensió. Cal aprendre a ser un subjecte actiu”, va afirmar abans de reclamar un “compromís ferm” de les institucions a favor de l’escola pública.

Quan va lliurar la distinció, el president del Parlament, Roger Torrent, també va glossar l’escola catalana com un model de cohesió i va lamentar que s’hagi volgut “fer trontollar” els seus pilars atacant-ne els docents. “Deixem en pau els mestres d’aquest país”, va clamar. Torrent va defensar que a l’escola catalana “s’ensenya a pensar i no què pensar”, un fet fonamental atès que “les democràcies es materialitzen a les urnes, però es consoliden en les aules”.

  



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.