educació
Els professors atien els clixés de gènere dels estudiants
Justifiquen les conductes rupturistes dels nois i esperen esforç de les noies
Els rols marquen la tria de la carrera
Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) revela que els professors de secundària reforcen, amb les seves percepcions, els estereotips de gènere sobre els seus alumnes. En el treball La fractura de gènere en els estudis de ciències, tecnologia, informàtica i llengua: expectatives i motivacions de l'alumnat i el professorat de secundària, els investigadors van analitzar, al llarg de tres anys, la presa de decisions en nois i noies a l'hora de triar els estudis superiors i la influència de les expectatives dels estudiants i dels professors.
“Del discurs dels professors –va explicar la directora de l'estudi, Milagros Sáinz,– es desprèn una tendència a justificar amb la seva actitud el menor interès dels nois pels estudis, a [...] normalitzar el fet que tinguin conductes rupturistes a l'aula” i per “explicar per què no són acadèmicament tan bons com les noies es fan servir arguments com ara que són despistats o que són un desastre”. “En canvi, amb les noies es busca que siguin treballadores, diligents, centrades i que, en general, no es desviïn de les expectatives dipositades en elles.”
Tot plegat fa que molts dels 36 professors entrevistats tinguin expectatives diferents dels nois i de les noies. “Alguns professors –assegura Sáinz– reconeixen que encara avui dia es tendeix a associar el fet de ser brillants i intel·ligents amb els homes, mentre que, en el cas de les noies, s'indica primer l'esforç i després la intel·ligència per argumentar els seus bons resultats acadèmics.”
També els estudiants reprodueixen els estereotips de gènere: les noies es consideren millors en llengua, biologia i geologia, mentre que els nois es veuen més ben preparats en matemàtiques, física, química, tecnologia i informàtica. Es tracta de percepcions que, tot i que no concorden necessàriament amb els resultats de les avaluacions del centre i externes, són clau a l'hora de triar estudis: humanitats i salut, les noies i tecnologia, els nois.