Educació

educació

Els professors atien els clixés de gènere dels estudiants

Justifiquen les conductes rupturistes dels nois i esperen esforç de les noies

Els rols marquen la tria de la carrera

Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) revela que els professors de secundària reforcen, amb les seves percepcions, els estereotips de gènere sobre els seus alumnes. En el treball La fractura de gènere en els estudis de ciències, tecnologia, informàtica i llengua: expectatives i motivacions de l'alumnat i el professorat de secundària, els investigadors van analitzar, al llarg de tres anys, la presa de decisions en nois i noies a l'hora de triar els estudis superiors i la influència de les expectatives dels estudiants i dels professors.

“Del discurs dels professors –va explicar la directora de l'estudi, Milagros Sáinz,– es desprèn una tendència a justificar amb la seva actitud el menor interès dels nois pels estudis, a [...] normalitzar el fet que tinguin conductes rupturistes a l'aula” i per “explicar per què no són acadèmicament tan bons com les noies es fan servir arguments com ara que són despistats o que són un desastre”. “En canvi, amb les noies es busca que siguin treballadores, diligents, centrades i que, en general, no es desviïn de les expectatives dipositades en elles.”

Tot plegat fa que molts dels 36 professors entrevistats tinguin expectatives diferents dels nois i de les noies. “Alguns professors –assegura Sáinz– reconeixen que encara avui dia es tendeix a associar el fet de ser brillants i intel·ligents amb els homes, mentre que, en el cas de les noies, s'indica primer l'esforç i després la intel·ligència per argumentar els seus bons resultats acadèmics.”

També els estudiants reprodueixen els estereotips de gènere: les noies es consideren millors en llengua, biologia i geologia, mentre que els nois es veuen més ben preparats en matemàtiques, física, química, tecnologia i informàtica. Es tracta de percepcions que, tot i que no concorden necessàriament amb els resultats de les avaluacions del centre i externes, són clau a l'hora de triar estudis: humanitats i salut, les noies i tecnologia, els nois.

LA XIFRA

1.100
estudiants
de segon a quart d'ESO i 36 professors han participat en l'estudi, fet al llarg de tres anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Troben a Cervera una nova espècie de planta fòssil de la família de la vinya

Cervera
medi ambient

Argentona vol reduir a la meitat la població de coloms

Argentona

Drets Socials demana “col·laboració” a l’Ajuntament de Foixà

foixà
turisme

Els paradors de Ponent, l’Alt Pirineu i Aran rebran una inversió de 18 milions durant els pròxims tres anys

LLEIDA
MEDI AMBIENT

Stop Creuers demana un compromís “ferm” a l’Ajuntament de Barcelona per reduir els creueristes

barcelona
MEDI AMBIENT

Santa Coloma de Gramenet acumula 400 patinets elèctrics trucats al dipòsit municipal de vehicles

Santa Coloma de Gramenet
MEDI AMBIENT

El fiscal demana presó per a tres directius de Dictesa per l’incendi de la planta de Montornès

BARCELONA
educació

Niubó promet abordar l’“infrafinançament” de la pública però també de la concertada

barcelona
societat

Martínez promet 6.000 noves places a centres de dia

barcelona