Educació

Pla per potenciar l'expressió escrita a primària i a l'ESO

Ensenyament potencia el programa pilot ‘Ara escric' perquè els alumnes transmetin millor els seus coneixements i idees

Es formaran millor els mestres i professors a favor de l'aprenentatge

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va presentar ahir el pla Ara escric, que té com a objectiu millorar l'expressió escrita dels alumnes de primària i secundària després que els resultats de les proves de competències bàsiques dels últims anys mostressin deficiències en aquesta matèria. El pla potenciarà l'escriptura com a matèria transversal a totes les assignatures, ja a partir del curs vinent.

La nota mitjana dels alumnes de sisè de primària en expressió escrita va ser de 67,9 punts en llengua catalana, 66,4 en castellà i 65,9 en el cas de l'anglès. Aquestes dades suposen un balanç negatiu tenint en compte que, d'acord amb els estàndards de la gestió educativa, el mínim per garantir l'assoliment correcte d'una matèria se situa en els 70 punts. Les proves d'avaluació de nivell a l'alumnat de quart han posat de manifest també un estancament en les competències bàsiques.

En aquesta situació, el pla Ara escric potenciarà el paper de l'expressió escrita a les escoles i instituts perquè “la qualitat de l'escriptura la reclamem per a totes les competències”, i és a través d'aquesta que “l'alumne demostrarà el que ha après”, va definir ahir Rigau.

Els principals tres eixos d'aquest programa passen per reforçar l'aprenentatge de l'escriptura a l'educació infantil i en el cicle inicial de la primària, mostrar la seva utilització com a eina de construcció del coneixement i com a estratègia de millora dels resultats a primària i també per transmetre coneixement, ja de cara a l'ESO.

Ensenyament també ha previst l'organització d'un cicle de sis conferències per a professors relacionades amb la didàctica de l'escrit que es realitzaran a partir del segon trimestre del curs vinent. Se n'oferiran tres modalitats adaptades a l'educació infantil, primària i secundària, i es preveu que rebin formació entre 3.000 i 5.000 docents. L'adaptació del professorat s'emmarca en el global de millora de la funció docent, que inclou exigir un mínim de quatre a les proves de selectivitat per als aspirants a estudiar els graus de mestre.

La implantació del pla també estableix altres actuacions com la millora de la cal·ligrafia per fer que la lletra de l'alumnat sigui “llegible, àgil d'executar i de producció ràpida”, segons va avançar ahir Rigau. A més, es buscarà la implicació del món literari potenciant el contacte entre escriptors i alumnes.

El pla té com a precedent positiu el projecte pilot Impuls de la lectura, que va aconseguir reduir el percentatge d'alumnes de baix nivell, tant a primària com a l'ESO els últims 4 anys. Dels 269 centres de primària que el van posar en pràctica el curs passat, un 90% han millorat els seus resultats”.

LA FRASE

L'escriptura és la competència mare, com la lectura. Tots els professors ho són sempre de llengua
Irene Rigau
consellera d'ensenyament

LA XIFRA

67,9
és el percentatge mitjà de competència escrita en català a sisè de primària, similar al castellà i l'anglès.
Les claus

Formes més arrodonides del nou ministre i del front anti-Lomqe

CARLES SABATÉ

La consellera Rigau va avançar ahir que el el front autonòmic anti-llei Wert presentarà un document conjunt al nou ministre Méndez de Vigo per tal de mirar de consensuar amb l'Estat els ajornaments o modificacions que proposen respecte al text aprovat de la Lomqe. Dotze autonomies no governades pel PP preparen un llistat que li farien arribar a la conferència de consellers d'Educació, o per carta al ministre, de manera que “prengui consciència” de quina llei ha “heretat”, va recordar Rigau. Méndez s'ha obert al diàleg, conscient que la gran majoria de les autonomies que han d'aplicar la llei Wert hi estan en contra. El front és conscient que no podrà retirar ni deixar de complir el text, però si mirar de reduir-ne els efectes, sobretot pel que fa a les revàlides nacionals uniformadores d'abast estatal, previstes per a final del curs 2016-2017. L'objectiu és que l'organització de les proves recaigui en l'administració autonòmica competent, i no en
el ministeri. Sense el ministre Wert a Educació, el front anti-Lomqe suavitzarà també les formes i reclamacions a la recerca d'una entesa que permeti l'aplicació de la llei sense laminar les competències autonòmiques. Tot, a l'espera que el PP perdi la majoria absoluta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia