Educació

Els educadors socials es fan un lloc als instituts

El nombre de professionals que hi ha als centres s'ha duplicat aquest any

Els educadors socials s'estan obrint pas a les escoles i, sobretot, instituts de Catalunya com un agent que pot ajudar els centres a gestionar millor la seva complexitat social. Així es va posar en relleu en la jornada Educadors socials a l'escola? El rol dels educadors socials per respondre als reptes escolars, celebrada recentment per la Fundació Jaume Bofill, en què es va debatre la necessitat d'incorporar aquests professionals en el dia a dia dels centres.

La figura de l'educador social va començar a introduir-se a les escoles i instituts a partir de l'any 2004 per treballar en àmbits com ara les unitats de suport a l'educació especial (USEE), segons va explicar en la jornada Miquel Castillo, professor del grau d'educació social de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i coautor del llibre Acción social y educativa en contextos escolares. Dos anys més tard, el govern va crear 70 places d'integradors socials vinculats a dos o més centres i el 2009, la llei d'educació de Catalunya (LEC) va donar empara legal a aquesta figura.

“Aquest curs –remarca Castillo– s'ha fet un salt endavant” després que el pressupost del govern del 2015 hagi afegit 93 educadors socials més als 87 ja existents. Els experts alerten, però, que tot i els elements positius que els educadors socials aporten en aspectes com ara el coneixement de l'entorn i el suport als docents, actualment hi ha una “dispersió de funcions” que fa que no se'n tregui tot el profit, alerta Castillo.

Víctor Pérez, director de l'institut Pere Alsius, de Banyoles, que tenen un educador social contractat per l'AMPA, defensa els avantatges d'aquest professional perquè aporta una “mirada diferent” sobre els alumnes i permet donar un “suport individualitzat” als estudiants, però remarca que sense la implicació de tot el centre no es pot resoldre res. En la mateixa línia s'expressa el psicòleg i educador Jaume Funes, que defensa que els adolescents han de tenir adults propers que siguin “referències” en tots els àmbits com ara “en Merlí [el professor de TV3 que s'implicava en la vida dels alumnes] i un monitor que els pregunti per la xicota”. “L'escola és una institució predisposada a delegar el que no sap resoldre”, adverteix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Mor el figuerenc i activista cultural Josep Maria Ortega

SOCIETAT

El ple de Girona enterra el projecte del centre Bloom

girona
irlanda del nord

Un tribunal anul·la parts de la reforma migratòria de Sunak

barcelona
transports

15 milions i dos mesos de talls per arreglar el robatori de coure

barcelona
societat

Detinguts tres homes que cultivaven més de 3.100 plantes de marihuana a Tivissa

Barcelona

Condemnen els membres d’una xarxa de prostitució a diverses penes presó

barcelona
infraestructures

Aigües de Mataró renova la xarxa de cinc carrers del barri de Cirera

Mataró
societat

Desconvocada la vaga de Nestlé després d’aconseguir millores al conveni

girona
societat

Vic condemna “rotundament” el presumpte feminicidi d’una dona a la ciutat

barcelona